lauantai 9. kesäkuuta 2018

Tervetuliaiset

Auton vaihtaminen on joskus työlästä. Ainakin silloin, jos uuden auton valinta edellyttää koeajorumbaa, kuten itselleni edellisellä kierroksella kävi.

Tällä kertaa ajattelin päästä helpommalla. Tehtävää yksinkertaisti se, että uuteen autoon liittyvät toiveeni olivat nyt pelkistetympiä kuin kolme vuotta sitten:

  • Farmariauton tilat
  • Reilu maavara
  • Neliveto
  • Korkeaprofiiliset renkaat

Ja ehkä listaan voisi lisätä vielä bensakoneenkin, kun dieselien tulevaisuus näyttää vähän harmaalta. Melko lyhyen pohdiskelun jälkeen lompsin Subaru-kauppaan ja tilasin uuden Outbackin.

Näillä kriteereillä Subarulla ei oikeastaan edes ole vaihtoehtoja, ainakaan samassa hintaluokassa. Aiemmin Volvo XC70 paini edes jotenkin samassa sarjassa, mutta sitä ei enää myydä.


Vuoteen 2018 tultaessa Outback koki kevyen kasvojen kohotuksen. Pari edellistä vuosimalliakin sisälsivät pieniä muutoksia, mutta pohjimmiltaan auto on edelleen sama kuin vuonna 2015 esitelty Outback, joka itsellänikin aiemmin oli.


Mitä uutta hyppy vuodesta 2015 vuoteen 2018 tuo tullessaan? Päällisin puolin aika vähän, mutta kun verrataan karvalakkimalleja (Base / Active) keskenään, pinnan alta löytyy lukuisia pieniä muutoksia. Itse arvostan eniten seuraavia:

  • Uudet ajovalot, nyt myös LED-kaukovalot
  • Avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä
  • Uudet lähikamerat edessä ja sivulla
  • Uusi audio- ja informaatiojärjestelmä

Myös EyeSight-kamerajärjestelmään liittyvät uudistukset - kuten vaikkapa kaistanpitoavustin - ovat mukavia. Olkoonkin, että metsäautoteillä niille on harvemmin käyttöä.


Yleisesti ottaen muutokset eivät kuitenkaan ole sellaisia, joita ei muissa autoissa olisi jo nähty. Subaru ei pienenä autonvalmistajana yleensä kiirehdi teknisten innovaatioiden kanssa, mutta perusasiat ovat sitäkin paremmin hallussa.


Lyhyen alkutaipaleen aikana ei isompia valituksen aiheita olekaan kertynyt, mutta audiojärjestelmästä puuttuva on/off -kytkimen puute ihmetyttää. Radion saa kyllä napista vaimennettua (mute), mutta kun auton seuraavan kerran käynnistää, se on taas päällä. Ainoa tapa pitää radio jatkuvasti hiljaisena on kääntää volyymi nollaan.

Toinen vähän hassu juttu on se, että vanhemmassa mallissa ollut 2-alueilmastoinnin Dual-valitsin on vaihtunut Sync-kytkimeksi. Ennen siis auton molemmille puolille puhallettiin lähtökohtaisesti yhtä lämmintä ilmaa, ja erillissäädön sai halutessaan päälle Dual-toiminnolla.

Outbackin 2018-mallissa lämpötilan erillissäätö on muuttunut oletusarvoksi, ja jos sen haluaa ohittaa, täytyy valita Sync-toiminto, jonka merkiksi keskikonsoliin syttyy ärsyttävä vihreä valo.

Onneksi kellonaika ja ulkolämpötila näkyvät nyt aiempaa suuremmalla fontilla. Ja toki on hyvä tiedostaa, että kojelaudassa palava vihreä valo ei ole ihmiskunnan pahimpia ongelmia.

Moottorina on edelleen 2.5-litrainen bensabokseri, eikä dieseliä enää ole tarjollakaan. Se ei haittaa minua, koska vaikka ensimmäistä Outbackia hankkiessani isohko bensakone arvelutti, olen sittemmin ollut valintaan tyytyväinen. Markkinoilta löytyy tehokkaampiakin moottoreita kuin vapaastihengittävä 2.5i, mutta Outbackilla ehtii Suomen oloissa oikein hyvin.

Kulutuskaan ole auton kokoon ja ominaisuuksiin nähden kohtuuton (maantiellä 5,5 - 7,0 l/100 km, taajamassa 7,0 - 11,0 l/100km). Uuden mallin osalta kulutuksen pitäisi vielä olla pienempi, vaikka viralliset lukemat ovatkin hieman nousseet mittaustapaan tehtyjen muutosten vuoksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti