perjantai 4. elokuuta 2023

Peltikuoren alta - osa I

Kevät- ja kesäreissujen myötä peltikuoriaisesta on kertynyt runsaasti kokemuksia. Adria Twinissä on paljon hyvää ja kaunista, mutta olemme kohdanneet myös yllättäviä ongelmia. Kerronpa nyt viimeisimmistä tunnelmista, ehkä useammankin postauksen verran.

Kuten jo aiemmin totesin, 540-senttinen auto on osoittautunut käyttöömme täysin riittäväksi. Etukäteen hieman pelkäsin, mahtavatko niukat tilat alkaa ahdistaa, mutta oikeastaan on käynyt juuri päinvastoin: ahtauteen on sopeutunut, eikä asiaan enää edes kiinnitä huomiota. Ja yhden hengen kuormalla tilaa joka tapauksessa on ylenpalttisesti.

Tulin myös moittineeksi pieneen autoon valitun ruokapöydän kokoa, mutta käytäntö on osoittanut, ettei se ole yhtään liian iso. Pöydän alta taitettava sivutasokin on lähes aina käytössä, ja toimii myös läppärin alustana. Vaikka jalaton pöytä olisi muuten kätevä, tietokoneen kanssa jalka todennäköisesti on välttämätön.


Hankalassa paikassa oleviin kaasukytkimiinkin olen enimmäkseen tottunut. Lähinnä niiden sijainti ärsyttää silloin, kun penkillä on tavaroita, jotka täytyy siirtää muualle, jotta kytkimiin pääsee käsiksi. En silti ymmärrä, millaisen suunnittelupalaverin jälkeen kytkimet on päätetty piilottaa istuimen alle. 

Asunto-osaan liittyy muitakin ihmetyksen aiheita. Yksi niistä on keittiön tiskialtaan hana, jossa ei ole lainkaan erillistä lämpötilan säätöä. 


Vaikka kyseessä on ihan tavallisen näköinen yksiotehana, vipua ei voi nostaa ylöspäin. Sitä voi ainoastaan kiertää, jolloin hanasta alkaa tulla vettä, ja sama säätö vaikuttaa myös veden lämpötilaan. Käytännössä siis hanasta saa joko kylmää vettä pienellä paineella, tai lämmintä vettä isolla paineella.

Asia tuntuu niin typerältä, ettei kyseessä voi olla edes suunnitteluvirhe. Onko kaiken takana ajatus siitä, että lasikannen laskeminen pakkosulkee hanan? Toiminto on joka tapauksessa niin outo, ettei hanaa tule juuri käytettyä. Vessan hanoissa sentään on omat säätönsä veden paineelle ja lämpötilalle.

Pientä ärtymystä aiheuttaa myös se, että vessan ovena toimiva rullaverho liikkuu kovin nihkeästi. Poiketessani paikallisessa caravan-liikkeessä kiinnitin huomiota siihen, että isommissa (600 / 640) Adria Twineissä verhon rakenne on erilainen, mikä saattaa liittyä asiaan.

Omassa Twinissämme verho sulkeutuu edestä taaksepäin, jolloin se - WC:n epäsymmetrinen muoto huomioiden - joutuu tekemään yli 90 asteen mutkan. Isommissa Twineissä verho puolestaan sulkeutuu takaa eteenpäin, jolloin mutkan aiheuttama kulma on alle 90 astetta. Luulen, että jyrkempi kulma vaikeuttaa rullaverhon liikuttamista.


Mutta miksi verho on pienemmässä autossa toteutettu eri tavalla? Todennäköisesti selitys löytyy tilankäytöstä, vaikka en tarkemmin syytä hahmotakaan. Käytännössä ero näkyy siinä, että omassa autossamme rullaovea ei voi kevyesti liikutella yhdellä kädellä, vaan sitä täytyy aina toisella kädellä auttaa oven taka-osasta.

USB-pistokkeita Adriassa on kiitettävän monta (Adria 4 + Fiat 2), mutta niiden sijoittelu on vähän outo. Pöytäryhmän yläpuolella olevat kaksi pistoketta ovat sentään jotenkin käytettävissä, mutta kaksi muuta on sijoitettu auton vasempaan takanurkkaan, joten niihin yltääkseen täytyy aina ensin kömpiä sängyn päälle.


Lisäksi kaikki pistokkeet ovat hyllyn alareunassa, käytännössä siis katossa. Onko se jonkun mielestä erityisen kätevää? Eikö edes yhden pistokkeen olisi voinut asentaa pöytäkorkeudelle?

Makuutilan katossa on muutakin elektroniikkaa kuten esimerkiksi pari pientä lamppua, joista toinen meni jo uutena rikki. Luulen, että olen tavaratilaa tavoitellessani osunut lamppuun patjalla, jolloin se on murtunut juuresta ja päätynyt roikkumaan johtojensa varassa. Oma vika siis, mutta... no, melko heppoista tekoa. Onneksi lamppu on jokseenkin tarpeeton ja irtoaa kiskostaan helposti.


Kesän myötä Adrian ohjauspaneelista on myös paljastunut kumma juttu. Sen ulkolämpötilamittari saattaa nimittäin näyttää pakkaslukemia, vaikka ulkona olisi kuinka lämmintä. 


Onneksi lukema on yleensä niin pahasti pielessä, että virheen huomaa kyllä itse. Mutta käyttääkö auto ulkolämpötilatietoa johonkin? Talvella mittari mielestäni näytti aina ihan järkeviä arvoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti