sunnuntai 7. toukokuuta 2023

Huuhkajista ja jääkaapeista

Lapinlahden ja Rautavaaran kulmilta löytyy paljon mukavia retkeilykohteita. Yksi sellaisista on Huuhkajankierros, joka mutkittelee Tiilikkajoen rannalla ja harjuilla, niukasti Lapinlahden puolella rajaa.

Kuopiosta katsoen Huuhkajankierros on aavistuksen kaukana - ainakin talvista päiväretkeilyä ajatellen - mutta keväällä ongelma lakkaa päivän pidentyessä olemasta. Niinpä päätimme maaliskuussa ajella Rautavaaran suuntaan ja hakeutua polulle Rautavaarantien varressa olevalta pysäköintipaikalta lähtien. 

Lähtöpaikka ja oikeastaan koko kohde oli tällä kertaa valittu Reiskaa ajatellen. Maaliskuun lopussa ei vielä ollut kelirikkoa, mutta kovin syvään hankeenkaan ei etuvetoisella retkeilyautolla viitsi lähteä kyntämään. Rautavaarantien P-paikka on talvikunnossapidon piirissä, joten pysäköinti ei tuottaisi ongelmia, ja lämmin koppi olisi retken jälkeen luksusta.

Huuhkajanniemen laavulle on tieltä vain kolmisen kilometriä, ja siellä käy jonkin verran väkeä myös talvella. Joskus laavulle pääsee suuremmin kahlaamatta pelkillä saappaillakin, mutta lumikengistä on yleensä hyötyä. Joku oli päivää tai paria aiemmin edennyt niemen suuntaan hiihtäen, joten suksen jälkiä oli helppo seurata.


Vaikka edellisestä lumikenkäretkestä Huuhkajanniemeen on jo viitisen vuotta, mieleeni muistuivat oudot jäljet, jotka tuolloin hangessa kohtasimme. Ilmiöllehän löytyi ihan järkevä selitys, jota vaimo ei tosin vieläkään ole hyväksynyt. Silmäilin tälläkin kertaa tavallista enemmän ympärilleni, mutta en havainnut maastossa paranormaalia toimintaa.

Huuhkajankierroksen varrella olevat suppaiset harjut mäntyineen ovat hienoja ympäri vuoden. Lähellä oleva Rautavaaran lentokenttä rajoittaa hieman kopterilla tapahtuvaa maisemakuvausta, mutta Rautavaarantien varresta ilmaan voi kuitenkin nousta.


Ei Huuhkajanniemessä mitään juhannuskokkoa oltu poltettu, ja itsekin päädyimme evästelemään vasta retken jälkeen autolla. Lämmin auto tosin oli jäädä haaveeksi, kun Truma-lämmitin ei meinannut autolle palattuamme lähteä käyntiin. Ohjauspaneelin virhekoodi antoi ymmärtää, että kaasu ei virtaa, vaikka pullo oletettavasti oli liki täynnä. 

Lopulta ymmärsin painaa letkurikkoventtiilin painiketta, joka vapautti kaasun tulon. Ilmeisesti venttiili oli pakkasten ja parin viikon käyttämättömyyden vuoksi päässyt sulkeutumaan. Ei päivää, ettei jotain uutta oppisi.

Aiemmin mainitsemani AES-sulake sen sijaan on yhä aiheuttanut hämmennystä. Kävi nimittäin ilmi, että jos sulaketta ei kytke, jääkaappi ei toimi lainkaan (ainakaan moottorin ollessa sammutettuna). Adrian ohjekirjassa kuitenkin sanotaan selvästi, että AES-sulake kytketään vain, jos autossa on AES-jääkaappi, sillä muutoin vaarana on, että asuinosan akku tyhjenee.

Meidän autossamme ei ole AES-jääkaappia vaan sähköllä toimiva kompressorikaappi, ja mitään muita jääkaappiin liittyvä sulakkeita ei sulaketaulusta löydy.

Asia näkyy askarruttaneen muitakin matkailuautoilijoita, mutta lopulta paras selitys asiaan löytyi sähkökeskuksen valmistajan nettisivuilta:
When does the "AES fuse" have to be plugged in?

Basically, it is determined by the vehicle manufacturer whether the AES security is fitted. As soon as the fuse is plugged in, the refrigerator output of the EBL is supplied with power from the living area battery when the engine is not running. If the fuse is not plugged in, the connection is only live when the engine is running.

Whether the fuse is plugged in depends on what type of refrigerator it is. In the case of a refrigerator with its own electronics and several energy sources, the fuse is normally plugged in, in the case of a pure absorption refrigerator it must not be plugged in, otherwise the additional battery will be discharged very quickly.

However, there is no generally applicable rule; if in doubt, the refrigerator or vehicle manufacturer should be consulted.
Vaikuttaa siis siltä, että AES-sulake käytännössä määrää, mistä jääkaappi saa sähkönsä:
  1. Kun auton moottori on käynnissä, jääkaapin virta tulee aina käynnistysakulta.
  2. Kun moottori ei ole käynnissä eikä AES-sulaketta ole kytketty, jääkaappi ei saa lainkaan virtaa.
  3. Kun moottori ei ole käynnissä ja AES-sulake on kytketty, jääkaappi saa virtansa asunto-osan akuilta.
Puskiin pysäköitäessä sulake on siis käytännössä pakko kytkeä, jos jääkaappia haluaa käyttää. Tällöin riskinä on, että jääkaappi syö hupiakuista kaiken virran, mutta tämähän on tietoinen valinta (ja aurinkopaneelit tietysti pienentävät ongelmaa).

Täytynee silti vielä varmistaa, ettei jääkaappi sammutettuna käytä niin paljon virtaa, että asia muodostuisi ongelmaksi auton pihaseisonnan aikana. Se tuntuisi oudolta, ja ainakaan yhden yön jälkeen akkujen varaus ei ole hievahtanut mihinkään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti