Heinäkuun lähestyessä ajatus on taas kääntynyt kohti kuun lopussa saapuvaksi arvioitua retkeilyautoamme. Olenkin tässä kesäkuun aikana pohtinut, mitä Outbackille nyt kannattaisi tehdä. Pitäisikö se jättää toiseksi autoksi, vai olisiko parempi vaihtaa se johonkin pienempään autoon?
Jos autoja on kaksi, toisen täytyy joka tapauksessa olla nelivetoinen, käytännössä Subaru. Paikallisessa liikkeessä myytiin sopivasti parin vuoden ikäistä, Summit-varusteltua XV:tä, joka alkoi kiinnostaa minua. XV on merkittävästi pienempi kuin Outback, mutta etenkin kakkosautoksi se olisi erittäin riittävä.
Varustelun puolesta Ridge/Summit -tasoinen XV ei Outbackille häviä. Merkittävin asia, josta joutuisi tinkimään, on tavaratilan koko.
Muutama kassi takakonttiin mahtuu, mutta jos sinne täytyy sovittaa telttoja, rinkkoja ja makuupusseja, ahdasta tulee. Toisaalta virittämällä katolle suksi-/tavaraboksin ongelma paljolti ratkeaa.
Otin XV:n koeajoon. Autossa oli edellisen omistajan jäljiltä viehko naisen tuoksu - joka tosin saattoi olla peräisin Wunderbaumistakin - mutta yritin välttää antamasta sen vaikuttaa ostopäätökseeni (ja ainakaan en voisi sitä käyttäen markkinoida autoa vaimolle). Lopulta asia kuitenkin ratkesi itsestään, kun en saavuttanut myyjän kanssa yhteisymmärrystä välirahasta.
Tässä vaiheessa päätin tiedustella matkailuautomyyjältä tarkempaa arvioita Adria Twinin toimitusajankohdasta. Sainkin sellaisen, mutta tieto ei ollut mieluinen. Toimitus oli viivästynyt lisää, tällä kertaa syyskuulle asti.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että kesäkauden 2022 retkeilyautoilut on kyllä autoiltu. Jälkikäteen minulle vielä unessa kerrottiin, että kyse itse asiassa on ensi vuoden syyskuusta.
Koko maailman mittakaavassa tällainen ei ole ongelma lainkaan, mutta kun edellinen kesäkin meni autoa varrotessa, koko retkeilyautoasia on alkanut hiukan tympiä. Olisiko sittenkin pitänyt vain vaihtaa Subaru uudempaan? Ja entä jos musta joutsen lennähtää paikalle; onko kallis matkailuauto silloin uhka vai mahdollisuus?
No, kun koeajohousut olivat jo valmiiksi jalassa, päätin testata myös uutta Outbackia.
2022-mallisessa Outbackissa on paljon uutta, mutta siihen on silti kotoisaa istahtaa, kun tutut vimpaimet ovat entisillä paikoillaan. Istuminen on jopa entistä mukavampaa, koska uuden mallin myötä kuljettajan penkki on saanut säädettävän reisituen.
Lisää muutoksia löytyy etenkin kojelaudasta ja keskikonsolista, jossa on nyt entistä suurempi medianäyttö. En oikein innostu näistä isoista kosketusnäytöistä, mutta ainakin näyttö toimii riittävän hyvin myös hansikkaat kädessä, ja tärkeimmille toiminnoille kuten lämpötilan säädölle on yhä mekaaniset näppäimet.
Uusi malli on jonkin verran vanhaa hiljaisempi, mikä tietysti on odotettua. Outback näkyy myös viimein saaneen kameran rinnalle peruutustutkan, joka on kaupunkikäytössä kätevämpi. Muuten en kiinnittänyt varusteisiin suurta huomiota, koska nykyautoissa on kuitenkin kaikki tarvittava vakiona.
Mutta jos XV:n kohdalla auton pieni koko hieman mietitytti, Outbackissa päänvaivaa aiheuttavat uuden mallin mukanaan tuomat lisäsentit. Omalla parkkipaikalla on etenkin talvella hiukan ahdasta, ja vanhaa Outbackiakin täytyy joskus tarkasti sompailla ruutuun ja siitä pois. Uusi malli on kasvanut hieman joka suuntaan, mikä ei yhtään helpota tilannetta.
Myös vannekoko on tuumaa aiempaa suurempi. En tiedä, onko sillä tavoiteltu näyttävyyttä vai maavaraa, mutta jälkimmäistä ainakin on tullut reilu sentti lisää.
Poikittain kääntyvät kattokaiteet ovat kätevä joskaan eivät uusi juttu. En kovin usein kuljeta katolla mitään, mutta helpompaa tietysti on, jos erillistä taakkatelinettä ei tarvita.
Vai pitäisikö sittenkin vaihteeksi kokeilla Foresteria? Se olisi ulkomitoiltaan hieman maltillisempi, mutta tarjoaisi silti riittävät sisätilat.
No, vanhaan Outbackiin tuli jo ostettua uudet kesärenkaat, ja huoltokin on tilattu. Onhan tässä siten aikaa pohtia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti