Niin, siitä matkailuautosta taas... Ennen uuden auton hankintaa mielessä on usein paljon toiveita, mutta asian käsittelyn myötä moni vaatimus putoaa listalta pois. Joskus siitä syystä, että mieli muuttuu, ja toisinaan siksi, että loppusuoralla on yleensä helpointa - tehdastilauksen sijaan - valita joku maahan jo saapuneista tai tulossa olevista yksilöistä.
Meidän mielenkiintomme suuntautui ensisijaisesti retkeilyautojen suuntaan. Liikumme paljon syrjäseuduilla ja usein pieniä teitä pitkin, joten maltillinen koko, kohtuullinen maavara ja mahdollisesti nelivetoisuuskin olivat toivelistamme kärjessä. Automaattivaihteisto puolestaan helpottaisi ajamista, ja voisi jatkossa auttaa autoa säilyttämään arvonsa paremmin.
Toisaalta retkeilyauton kanssa joutuu yleensä tinkimään jostain; ainakin sisätiloista, ja ehkä talviominaisuuksistakin. Talvikäyttömme tulee todennäköisesti olemaan vähäistä, mutta ei täysin poissuljettua, joten siihenkin täytyy varautua. Lämmitysratkaisuilla samoin kuin auton yleisellä rakenteella on siten merkitystä.
Autoa valittaessa on syytä kiinnittää huomiota etenkin tehdasasenteisiin varusteisiin. Jos automaattivaihteisto on tärkeä ominaisuus, autossa täytyy olla sellainen, kun se ajetaan tehtaalta ulos. Toisaalta akkukapasiteettia, aurinkopaneelien määrää tai kameraoptioita ei kannata liikaa tuijottaa, koska niihin voi halutessaan vaikuttaa myöhemminkin.
Puskaparkkailu on jossain määrin meidän juttumme, joten mahdollisimman pitkä omavaraisuus varsinkin sähkön suhteen on etu. Ja kun tulee hikisenä metsästä, auton kylpyläosaston toimivuus on tärkeää.
Olipa matkailuauto minkä tyyppinen tahansa, sitä ajaessaan ei yleensä voi kuvitella olevansa henkilöauton ratissa. Kun tie huononee, eteneminen tyssää helposti, ja matkaa täytyy jatkaa muilla välineillä.
Tarkoituksemme on, että maavaraan liittyviä puutteita kierretään polkupyörien avulla. Mahdollisuus pakata autoon kaksi fillaria on siten tärkeää. Hätätilassa pyörien kuljetus onnistuu tietysti takatelinettä käyttäen, mutta sellaisesta aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia.
Nukkumisratkaisuilla ei ole niin väliä, koska kaksi ihmistä mahtuu autoon kuin autoon. Pitkittäisvuode on kätevämpi, mutta tästä olemme valmiita joustamaan.
Jaa että minkälaisen auton lopulta hankimme? En tainnut vieläkään päästä sinne asti, mutta ehkäpä palaan asiaan jo seuraavassa kirjoituksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti