Siitä matkailuautosta jälleen... Oma innostukseni auton hankintaa kohtaan alkoi lisääntyä, kun lueskelin paikallisen autoliikkeen nettisivuja. Vaimolla ei ole ajokorttia, joten teknisen puolen asiat ovat enimmäkseen minun kontollani.
Tietoa kerättyäni päätin lähteä myymälään ihan paikan päälle. Siellä myytiin etenkin Weinsberg-merkkisiä retkeilyautoja, mutta nähtävänä oli myös Fordin alustalle rakennettu nelivetoinen, Karmann-valmistajan retkeilyauto.
Nelivetoisuus kiehtoi minua, mutta Fordista oli tarjolla vain manuaalivaihteinen malli, mikä laimensi mielenkiintoani. Sen sisätilat myös tuntuivat Weinsbergin verrokkeja pienemmiltä, vaikka autot olivat ulkomitoiltaan jokseenkin saman kokoiset. Karmannin malli tosin päivittyi tänä keväänä, ja uusi versio vaikutti tältä osin aiempaa paremmalta, ainakin esitteiden perusteella. Kenties nelivedon vuoksi auton vesisäiliöt olivat silti pienempiä kuin retkeilyautoissa yleensä, eikä tavaratilakaan ollut ylenpalttisen tilava.
Voisimmeko tinkiä nelivedosta? Ehkä. Jos kyydissä joka tapauksessa on kaksi fillaria, ei autolla ole pakko päästä vihoviimeisimmän kinttupolun päähän asti. Ja vaikka käytettävissä olisi nelivetokin, emme siltikään voisi mönkiä matkailuautolla yhtä syvälle metsään kuin olemme Subarulla tottuneet menemään.
Entäpä Weinsberg sitten? Liikkeessä oli esillä useita autoja, mutta vain yksi niistä oli saman tien saatavilla, ja se oli manuaalivaihteinen 600 ME -malli. Muiden autojen osalta toimitus venyisi pitkälle kesään, mikä sai minut pohtimaan vaihtoehtoja.
Seuraavaksi suuntasin Volkswagen-kauppaan tutustuakseni valmistajan Grand California -mallistoon. Niitä on kehuttu, mutta omaan silmääni autot olivat kovin pelkistetyn oloisia, vaikka jossain määrin karusta tyylistä tykkäänkin. Juttusille tullut myyjäkään ei tainnut ihan päätyökseen myydä matkailuautoja.
Volkkarilla olisi kyllä tarjolla nelivedon ja automaattivaihteiston yhdistelmä, mutta sellaisen hinta karkaa melko korkeaksi, eikä B-korttikaan enää riitä auton ajamiseen.
Kauppareissuni jälkeen minua alkoi taas kiehtoa Adrian Twin-mallisto, jota olin jo aiemmin netissä silmäillyt. Etenkin Supreme-malli oli hieno, ja maahan jo tilatut autot hyvin varusteltuja: automaattivaihteisto, nestekiertoinen Alde-lämmitys, aurinkopaneeli, ilmajouset, ... Adriassa oli myös kätevän oloinen, käännettävällä väliseinällä varustettu kylpyhuone, jota molemmat arvostimme.
Adria kiinnosti siinä määrin, että pyysin sellaisesta tarjouksen kahdestakin eri liikkeestä. Olimme muutaman päivän pähkäilyn jälkeen jo tarttumassa toiseen niistä, kun pakka aivan viime metreillä meni vielä kertaalleen sekaisin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti