lauantai 8. joulukuuta 2018

15 tonnia

Subbe kävi hiljattain 15 tonnin huollossa. Tai huolto itse asiassa oli halvempikin, mutta matkamittari jo näytti ensimmäisen määräaikaishuollon edellyttämää lukemaa.

Kilometrejä kertyy yhä tasaisesti, vaikka olen yrittänyt vähentää ajamista. Varsinkin pidempiä matkoja on vähemmän kuin ennen, mutta jostain syystä tämä ei näy mittarissa. No, ehkä tahti talvella hiukan laantuu.

Alkutaival on edennyt hyvin. Ainoa ärtymystä aiheuttanut asia on kojelaudasta, mittariston takaa kuivalla kelillä kuuluva nitinä.

Äänen lähteen paikallistettuani yritin ensin hoitaa sitä silikonilla, mutta lopulta päädyin tunkemaan kyseiseen saumaan pienen kuminpalan. Se vähentää nitinää, mutta ei täysin poista sitä, ja näyttää auton kojelaudassa hölmöltä.


Kirjoitin jo alkukesästä Outbackiin 2018-vuosimallin myötä tulleista uusista varusteista. Näin puolen vuoden jälkeen voinee arvioida, mitkä niistä ovat oikeasti hyödyllisiä.

1. Uudet kamerat keulassa ja oikeassa sivupeilissä
Varsinkin sivupeilissä oleva kamera on hyvä, koska sen avulla näkee oikean etukulman taakse jäävän katvealueen. Kamera on kätevä esimerkiksi kadun varteen pysäköitäessä, vaikka arvelenkin, että suunnittelupöydällä käyttötilanteet ovat olleet toisenlaisia.
2. Uudet ajovalot
Ohjauspyörän asennon mukaan kääntyvät led-valot vaikuttavat aiempaa tehokkaammilta, ja automaattinen lähi-/kaukovalovaihdin helpottaa ajamista silloin, kun vastaantulevaa liikennettä on paljon. Mistään valotekniikan läpimurrostahan ei varsinaisesti ole kyse, mutta kyseinen automatiikka on silti itselleni uusi juttu.
3. Avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä
Etukäteen hiukan vieroksuin tätä toimintoa, mutta ihan turhaan. On mukavaa, kun avaimia ei tarvitse kaivella housun taskuista. Eivätpä ainakaan putoa hankeen.

Myös risteävästä liikenteestä peruutettaessa varoittava toiminto on hyödyllinen, vaikka se joskus piippaileekin turhaan. Kaistanpitoavustimen taas kytken päälle lähinnä silloin, jos tiedossa on jotain ajamistä häiritsevää, kuten sähläämistä aurinkolasien kanssa tai muuta vastaavaa.

Audio- ja mediajärjestelmää käytän oikeastaan aika vähän, eniten ehkä puhelintoimintoja. Äänentoisto vaikuttaa kuitenkin Android Autoon siirtymisen myötä hiukan parantuneen.

Rengaspaineiden valvontajärjestelmäkin on 2015-mallisen Outbackin jälkeen uudistunut. Vanha systeemi muisti vain neljä rengasta kerrallaan, minkä vuoksi rengastiedot piti aina renkaanvaihdon yhteydessä nollata. Se ei myöskään näyttänyt rengaskohtaisia painelukemia, mikä oli outo puute, koska tieto kuitenkin oli saatavilla.

Uusi järjestelmä tunnistaa sekä kesä- että talvirenkaat, ja osaa näyttää myös painelukemat. On oikeastaan ihan hyvä, että lukemat saa näkyviin, vaikka niissä ei mitään vikaa olisikaan. Itselleni onkin tullut tavaksi tarkistaa paineet aina ennen kuin lähden ajamaan pidempää matkaa.

Uusista ominaisuuksista turhimpana pidän viereisen kaistan liikenteestä varoittavaa järjestelmää ("kuolleen kulman varoitin"). Jos sivupeilit säätää oikein, niistä kyllä näkyy liki kaikki tarpeellinen, ja päätä hiukan kääntämällä loputkin. Onneksi sivupeilissä olevan varoitusvalon saa halutessaan pois päältä, jos se alkaa pimeällä ärsyttää.

Ohjauspyörän lämmitin kuulostaa äkkiseltään mukavalta varusteelta, mutta eipä tuota juuri ole tullut käytettyä. Jos on kylmä, kädessä on kuitenkin hansikkaat, jotka hoitavat saman asian - ja kesälläkin tosikuskit käyttävät vähintään puutarhakäsineitä.

Ratinlämmittimen sijaan toivoisin, että sivupeilien lämmitys olisi tehokkaampi. Minusta tuntuu, että edellisessä Outbackissa jää suli peileistä nopeammin, ja istuinlämmitinkin oli mielestäni terhakampi. Saatan tosin muistaa väärinkin.


Muuten olen viihtynyt Subarun ratin takana hyvin. Vaikka Subaru on Suomessa marginaalimerkki, jo Ruotsissa niitä tulee silminnähden enemmän vastaan. Ja maailmanlaajuisesti arvioiden Subaru onkin suosituin nelivetoisten autojen valmistaja (2017).

Vielä pari vuotta sitten Outbackin perusmalli maksoi euron heikkona hetkenä yli 44000 €. Nyt Outback Activen kampanjahinta on karvan alle 37500 €. Jos mieli vetää takamaille ja pienille teille, Outbackin mukana saa kyllä tuohon hintaan paljon autoa.


Lopuksi hieman tilastotietoa. Arvaatteko, mikä on tämän pääasiassa ulkoilusta ja retkeilystä kohkaavan blogin suosituin artikkeli?

Kyllä! Se on Subaru Outbackin koeajoraportti vuodelta 2015. Toiselle sijalle yltää Audi A4 Allroadin vastaava juttu, ja kolmanneksi VW Golf Alltrackin testi.

Tämä on oikeastaan aika hämmentävää; mahtaisikohan blogi kaivata pientä uudelleenprofilointia? Ehkäpä seuraavaksi kirjoitankin talveksi hankkimistani Nokian Hakkapeliitta R3 -renkaista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti