keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

AM kokeilee: Volkswagen Golf Alltrack

Tänään Autotalo Laakkosen pihassa seisoi auto, jota olen jo hetken aikaa odottanut saapuvaksi: uusi Golf Alltrack (2,0 TDI 135 kW 4MOTION DSG). Kyseessä on siis pykälää maastokelpoisempi versio tavallisesta farkku-Golfista.

Olen itse ajanut kolmisen vuotta Passat Alltrackilla, joten uusi Golf kiinnosti minua tavallista enemmän. Myös Passat Alltrackin uusi malli tulee loppuvuodesta Suomeen, mutta sen hinta asettunee 10 - 15 t€ Golfia kalliimmaksi. Jos Golf riittäisi omaan käyttööni, tuolle rahalle löytyisi kyllä muutakin käyttöä.


Jo etukäteen oli tiedossa, että Golfin varustepuoli ei vaadi mittavaa remonttia. Melko kattavan vakiovarustelun (mm. xenon-valot, avaimeton käyttö, pysäköintitutkat) päälle lisävarustelistalta voisi ehkä poimia Travel-paketin (~852 €), joka sisältää ainakin navigaattorin ja mukautuvan vakionopeussäätimen.

Muut mielihalut täytyy toteuttaa noukkimalla varusteita yksitellen. Esimerkkejä hinnoista:

  • Pysäköintiavustin (233 €)
  • Vaihteenvalitsimet ohjauspyörään (151 €)
  • Lämmitettävä ohjauspyörä (170 €)
  • Kaukovaloautomatiikka (189 €)
  • Lämmitettävä tuulilasi (416 €)
  • Vetokoukku (1180 €)

Sähkötoimista takaluukkua ei varustelistalla ole lainkaan. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (Webasto) sen sijaan löytyy, ja sen hinta on kohtuulliset 839 €. Passatiin verrattuna toteutus kuitenkin on kehno, koska Golfissa Webastolle ei ole omaa akkua.

Lyhyessä pätkäajossa lämmitintä ei siis oikein voi käyttää ilman, että järjestelmään liittää myös tolpasta virtaa ottavan akkulaturin. Toisaalta jos tolppaa tarvitaan myös Webaston kanssa... Onko hommassa enää mitään järkeä?

Kuljettajan paikalla kaikki näyttää VW-kuljettajalle tutulta. Istuimet ovat itselleni (176 cm) sopivan kokoiset, mutta mielessä käy, että takapuolen alla voisi olla enemmänkin pehmustetta. Lisähintaan (757 €) tosin voi hankkia ergoActive-kuljettajanistuimen, joka sisältää paitsi sähkökäyttöisen ristiseläntuen myös hierontatoiminnon. Lisäksi ergo-istuimen reisiosan pituus on säädettävissä.

Golf Alltrack on kohtalaisen tilava auto. Etuistuimilla ero luokkaa suurempaan Passatiin on leveyssuunnassa vain 3 - 4 senttiä, ja tavaratilaakin löytyy yli 600 litraa. Eniten auton kokoluokka rajoittaa takaistuimilla matkustavien elämää, mutta jos siellä yleensä nököttää kaksi rinkkaa, asia ei suuremmin haittaa.


Sitten tien päälle. Golfia hyvä ajaa, kuten muitakin saman konsernin tuotteita. Maantiellä kuitenkin huomaa, että Passatiin verrattuna yleinen melutaso on hieman korkeampi. Suurin osa melusta tulee renkaista (205/55 R17) ja ehkä moottoristakin, mutta muita ylimääräisiä hälyääniä ei kuulu.

Konepellin alla oleva 135 kW:n diesel-kone ei ole aivan niin terhakka kuin ennakoin, mutta riittää Golfin kokoiseen autoon oikein hyvin (ja epäilemättä vielä paranee vanhetessaan). Myös luvatut kulutuslukemat (4,5 / 4,9 / 5,7) ovat maltilliset, ja jos vanhempi Passat Alltrack kulkee kauniina päivänä viidella litralla, ei numeroita ole syytä epäillä.

Jostain syystä ratti tuntuu erityisen hyvältä käteen. Toisaalta Golfia vaivaa sama tauti kuin aiemmin kokeilemaani Volvo XC60:täkin: kyynärnojien pehmusteet ovat olemattoman ohuet. Minulla oli takavuosina vanhemman mallinen Golf, joten tiedän kokemuksesta, että kunnon toppausten puuttuminen alkaa pitkällä matkalla häiritä.

Hiekkatiellä Golf etenee paremmin kuin odotin, tai ainakin omaa Passatia miellyttävämmin. Vein Golfin samalle peltotielle, jota olen aiemmin kyntänyt Subarulla ja Volvollakin. Toivottavasti maanomistaja ei ala ihmetellä, että mitä rallia täällä oikein ajetaan.


Koeajon jälkeen olo on silti hiukan tyhjä. Tunnetta voisi ehkä kuvailla pieneksi pettymykseksikin, joka ei kuitenkaan niinkään johtunut autosta, vaan omista ylisuurista odotuksistani. Olin kai mielessäni toivonut, että Golfin hinnalla saisi kaikin puolin Passatin veroisen auton, mutta eihän sellainen ole realistista.

Halvempi hinta näkyy paitsi (Passatiin verrattuna) niukempina tiloina myös pieninä säästökohteina siellä täällä (vakioistuimien rajoitetummat säädöt, Webaston akkupulmat, ei sähköistä takaluukkua, ...). Golfin yleinen laadun tunne on silti hyvällä tasolla, eikä esimerkiksi Seat Leonia hiukan vaivanneesta muovisuudesta ole tietoakaan. Eikä saakaan olla, koska eihän yli 40 t€ maksavaa Golfia voi enää pitää erityisen edullisena autona.

Kiitämme

+ Suorituskyky
+ Taloudellisuus
+ Tavaratilan koko ja tilat edessä

Moitimme

- Ei omaa akkua Webastolle
- Varustepakettien vähäinen määrä
- Pihtailu pehmusteiden kanssa

4 kommenttia:

  1. Webasto + tolppasähkö on ihan hyvä yhdistelmä. Sillä kun saa auton myös sisältä lämpimäksi, mitä ei kovinkaan monessa paikassa voi tehdä tolppasähköllä - ainakin useimmissa, mitä itse olen nähnyt, kielletään sisätilanlämmittimen käyttö.

    Oma akku Webastolle olisi toki paikallaan. Ei vaan taida kovin monen nykyauton konehuoneeseen ylimääräistä akkua mahtua laittamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sisätilanlämmittimeen liittyvän rajoituksen kiertämiseen Webasto + laturi voikin soveltua, mutta olen vähän eri mieltä tuon rajoituksen yleisyydestä. Minusta sellaiset tolpat, joiden kanssa lämmitintä ei voi käyttää, ovat nykyään aika harvinaisia (ja joka tapauksessa vähenemään päin). Toki olennaisinta tässä suhteessa on se, saako lämmitintä käyttää omassa koti-/työtolpassa.

      Vanhemmassa Passatissa toinen akku on asennettu peräkonttiin, mutta yksi vaihtoehto tietysti on vaihtaa vakioakku suurempaan (kuten uudessa Passatissa ilmeisesti Webaston kanssa tehdään). Lisävirta joka tapauksessa estää käynnistyspulmat, ts. ainakaan itselläni auto ei ole 3+ vuoden aikana jäänyt kertaakaan pihaan, vaikka olen pätkäajosta huolimatta käyttänyt Webastoa säännöllisesti kahdesti päivässä.

      Poista
    2. Ehkä Kuopiossa ollaan tuon tolppa-asian kanssa edistyksellisempiä kuin Oulussa :) Täällä tuntuu olevan noita sisätilanlämmitinkieltoja aika paljon (en muista nähneeni yhtään tolppaa, jossa sitä ei olisi).

      Poista
    3. Vaikea sanoa, kun en ole vakituisesti käyttänyt kuopiolaisista tolpista kuin kahta... Oma mielikuvani pohjautuu lähinnä hotellien yms. P-paikkoihin, mutta voihan se olla, että niiden tolpat ovat keskimääräistä paremmassa kunnossa.

      En kuitenkaan sulkisi pois sitäkään vaihtoehtoa, että oululaiset Webasto-kauppiaat vaan tykkäävät liimailla tarroja lämmitystolppiin... ;)

      Poista