keskiviikko 13. toukokuuta 2015

AM kokeilee: Subaru Outback

Kirjoitussarjani "retkeilijän nelivetofarmarit" on nyt siinä vaiheessa, että on aika kurkistaa VAG-karsinan ulkopuolelle. Käytännössä tämä tarkoittaa tarttumista Subarun puikkoihin.

Minulla ei ole aikoihin ollut japanilaista autoa. Varsinkin Subaru on merkkinä itselleni vieras, vaikka jonkinlainen kiinnostus Outback-mallia kohtaan onkin retkeilyharrastuksen myötä virinnyt. Mielenkiinto on kuitenkin lopahtanut viimeistään istuessani Subarussa kuljettajan paikalle.

Viime vuoden lopulla Outbackista esiteltiin uusi malli. Jo pikaisen tutustumisen perusteella voi sanoa, että nyt on menty paljon eteenpäin. Tämä on sellainen Subaru, jonka voisin itsekin kuvitella omistavani!


Minulla ei ole ennenkään ollut ongelmia Outbackin ulkokuoren kanssa, mutta nyt myös sisätilat miellyttävät ensimmäistä kertaa omaa silmääni.


Mukavaa on myös se, että edellisen mallin perin muoviset istuimet ovat vaihtuneet kangas- tai nahkaverhoiltuihin jakkaroihin. Ne eivät ole erityisen hyvin muotoillut, mutta eivät sen huonommat kuin Passatissakaan.

Myös vakiovarusteiden määrä on lisääntynyt, ja tarjolla olevat kolme varustetasoa - Base, Ridge ja Summit - vaikuttavat järkeviltä. Koeajamani auto oli Base-tasoinen, mutta senkin varustelistaan sisältyivät jo esimerkiksi kaistavahti ja mukautuva vakionopeussäädin. Lisäksi keulalta löytyivät led-ajovalot.

Ridge-taso tuo mukanaan muun muassa:

  • Avaimeton lukitus ja painikekäynnistys
  • Nahkaistuimet

... ja Summit vastaavasti:

  • Sähkötoiminen takaluukku
  • Navigaattori
  • Kattoluukku

Autona Outback on maastofarmareiden järeimmästä päästä. Maavaraa löytyy mukavat 20 cm ja 225/65-kokoinen vakiorengastus paljastaa, että auto on todella tarkoitettu ajettavaksi muuallakin kuin huonokuntoisella asfaltilla. Outback onkin olemukseltaan jo melko lähellä kaupunkimaastureita, niin korkeutensa kuin peilien muotoilunkin osalta.


Matkustamossa on hyvät oltavat. Varsinkin takaistuimella tilaa on runsaasti, silmämääräisesti arvioiden jopa kolmelle aikuiselle. Tavaratila (559 litraa) sen sijaan ei ole ihan niin suuri kuin auton ulkomitat antaisivat ymmärtää. Kontti on hiukan matalan oloinen, ja lisäksi pyöränkotelot rajoittavat käytettävissä olevaa maksimileveyttä. Toisaalta takapenkit kaatamalla tilaa sitten onkin hulppeat 1848 litraa.

Koeajon ensituntuma on, että ohjaus on moottoritielläkin hyvin kevyt, mutta auto kuitenkin kulkee suoraan. Melutasossakaan ei ole valittamista, mitä korkeaprofiiliset renkaat epäilemättä tukevat.

Diesel-koneisen Outbackin suorituskyky ei huimaa päätä, mikä osittain johtuu kuminauhamaisesti toimivasta CVT-automaattivaihteistosta. Mahtaisiko muutaman tonnin edullisempi bensiinimalli jopa olla Subarussa mielekkäämpi vaihtoehto?

Varsinainen hupi kuitenkin alkaa vasta kun asfaltti päättyy... Outback nimittäin etenee sadekuoppien raiskaamalla hiekkatiellä kuin juna. Sama pätkä 50-sarjan renkailla varustetulla Passat Alltrackilla olisi todennäköisesti johtanut häntäluuvaurioon. Aittajärven erikoiskoe jäi tälläkin kertaa ajamatta, mutta jos pitäisi valita, lähdenkö Kuutuantielle Passatilla vai Outbackilla, valitsisin ehdottomasti jälkimmäisen.

Auton hankintaan vaikuttavat kuitenkin monet tekijät. Jotkut autot ovat kalliimpia käyttää kuin toiset, eikä Subaru taida tässä suhteessa olla ihan edullisimmasta päästä.

Pikainen vierailu vakuutusyhtiön nettisivulla antaa ymmärtää, että Outbackin kaskovakuutukset ovat 15 - 20 % kalliimpia kuin esimerkiksi Passatissa. Huoltohinnoissa ei sinänsä ole suurta eroa, mutta Subarun 15 tkm:n huoltoväli johtaa siihen, että lompakkoa saa kaivaa melko usein. Boxer-moottorilla varustettu Subaru ei myöskään liene yhtä taloudellinen kuin parhaat kilpailijansa.

Lisäksi Subarussa on muutamia vähän outoja ratkaisuja, jollaisia on vaikea kuvitella löytävänsä vaikkapa saksalaisista autoista. Tällainen on esimerkiksi Outbackin takaistuimen kaltevuussäätö.

Lähtökohtaisesti säätömahdollisuus kuulostaa hyvältä, mutta ratkaisu on johtanut siihen, että istuimen selkänojan ja tavaratilan peitteen väliin jää vaihtuvankokoinen rako. Rako täytetään lisäpeitteellä, joka asetellaan istuimen taakse niin, että se pysyy paikoillaan vain kumityynyihin liittyvän kitkan ansiosta. Ratkaisu saattaa toimia, mutta se ei ole kaunis katsella eikä kätevä käyttää.


Pienistä puutteistaankin huolimattakin Subaru Outback on silti hyvin kiinnostava auto. On nimittäin niin, Outbackin hinta on ~samalla tasolla Golf Alltrackin kanssa. Golfin koeajo tulee olemaan mielenkiintoinen.

Kiitämme:

+ Maavara
+ Varustelu
+ Hinta

Moitimme:

- Suorituskyky
- Tavaratilan koko
- Ylläpitokulut

5 kommenttia:

  1. Kiitos analyysistä. Hieman kummastuttivat moitteesi suorituskyvystä, sillä Outback diesel CVT kiihtyy alle 10 sekunnin nollasta sataan. 2,5-litrainen bensamalli on selkeästi hitaampi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmaisin asian vähän huonosti, mutta en varsinaisesti ajatellutkaan, että bensa-Outback olisi suorituskyvyn suhteen dieselmallia parempi vaihtoehto. Tosin ei ero dieselinkään hyväksi kovin iso ole: diesel 9.9 s, bensa 10.2 s (0 - 100 km/h).

      Lähinnä vertasin Subarua kilpailijoihin, joilta löytyy olennaisesti pirteämpiä kulkupelejä. Outbackin kokoiseen autoon 110 kW:n (diesel-)moottori on mielestäni vähän alimittainen.

      Bensiinimallin mainitsin siksi, että se on olennaisesti (3000 - 4000 €) dieselmallia edullisempi. Jos ihan parasta suorituskykyä ei kuitenkaan ole tarjolla, voisiko bensa-Outback siis olla järkevämpi vaihtoehto? Ehkä hiukan yllättäen bensamallilla myös saa vetää suurempaa vaunua (ken sitä ominaisuutta tarvitsee).

      Toisaalta minulla ei ole lainkaan kokemusta bensakoneella toimivasta Outbackista, joten vertailu on tältä osin ihan puhdasta mutua.

      Poista
  2. Sinänsä hyvä juttu ja senkin vuoksi että haeskelen itse autoja samoista lähtöasetelmista. Kuutuantie on kuljettu pariin otteeseen. Muutama "outo" maininta pisti silmään.
    Ensinnäkin tavaratilan koko, jota tuossa on moitittu. Olen vertaillut käytännössä lähelle vastaaviin autoihin Outbackin tavaratilaa ja siinä se kylläkin on ehdottomasti parhaasta päästä. Itselleni tämä on oleellista, koska kuormaa on monesti todella paljon. Hauska olisi tietää, missä merkissä tavaratila on selvästi isompi, jos nyt farkkuautoista puhutaan. Veikkaan, että vain Superbissa. Toisaalta maavarasta voikin ottaa melkein puolet pois joten ei ihan vertailukelpoinen yksilö. Yleisesti ns. citymaastureissa tavaratilat ovat pääasiassa luokattoman kokoisia ja poissa omista laskuista totaalisesti.
    Toinen asia mikä pisti silmään, on tuo takaistuinten kallistuksen säätö. Tuohan on aivan loistava ominaisuus, mitä saa etsiä muilta merkeiltä. Mikäpä siinä torkkuja ottaessa automatkalla kun saa mukavasti muutaman ratkaisevan sentin selkänojaa alas? Jos siellä takana on joku rako niin aivan sama. Toki makukysymyksiä nämäkin.
    Suorituskyvystä annoit miinuksia. Olen eri mieltä! Toki automaatti vie parhaan terän kiihdytyksestä, mutta jos 100km/h kellottuu hieman reilussa 10 sekunnissa, niin ei se huono suoritus ole isolta autolta jossa on vain 2-litrainen kone. Omien kokemusten mukaan ihan pirteää menoa ja täysin verrattavissa esim Passatin 2 l dieselpataan. Elikkä jos urheilullisempaa menoa kaipaa, niin pitänee auton perässä lukea sellaisia kirjaimia kuin GTI, GTD, RS, S, ja mitä näitä nyt on.
    Vielä yksi outous. Kuminauhamainen CVT -vaihteisto? Tämäkin on näitä mielipideasioita jossain määrin, mutta jos metalliketjulla toimivan laatikon tuntee käyttäytyvän kuminauhamaisena, niin melkoinen ihme tämä.. vieläpä kun lootassa on esiasetetut portaat.
    Muuten, kiitos ja hyviä reissuja pohjoiseen!

    VastaaPoista
  3. Ai niin, unohtui vielä mainita yksi asia (edelliseen liittyen). Esimerkiksi passattiin verrattuna huoltokustannukset ovat mielestäni suurin piirtein tasoissa. Vaikka 15k huoltoväli välillä ärsyttääkin, harvoin näissä "huolloissa" mitään isompaa tehdään. Pääasiassa ovat öljynvaihtoja ja tarkistuslistan läpikäyntiä. Ja Passattiin kun sai koiranluita, jakopään hihnaa ja muuta vaihdella jo reilusti ennen 100k saavuttamista niin Subarulla ylimääräiset korjaamokustannukset ovat olleet kyllä minimissä, mikä on tasoittanut tilannetta kummasti Outbackin hyväksi. Toki tämä on vain minun kokemustani ja autoyksilöissä on eroja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos mielenkiintoisesta palautteesta! Oman Subarun mittarissa on nyt 46 tkm, ja toki matkan varrella on kertynyt uusia kokemuksia. Osa alkuperäiseen juttuuni kirjoittamistani kommenteista ei enää ole ihan valideja, tai ainakin asiat näyttäytyvät 1,5 vuoden jälkeen vähän eri valossa.

      Kyllähän Outbackin tavaratila on reilun kokoinen, kuten itsekin jälkikäteen (http://askelmittari.blogspot.ch/2015/09/kuherruskuukausi.html) totesin. Tavaratilan peitteen alle ei ehkä mahdu yhtä paljon tavaraa kuin vaikkapa Passatissa, mutta tämä harvoin on oikea ongelma. Penkit kääntämällä tilaa joka tapauksessa on runsaasti.

      Itsekin aikoinaan hylkäsin citymaasturit juuri tavaratilan lyhyyden vuoksi. Jos nimenomaan katumaasturin haluaa, siitä täytyy olla valmis maksamaan olennaisesti enemmän, mikäli mielii saada farmariautoa vastaavan tavaratilan; Tiguan/Q3/X3 -kokoluokan autot eivät siis tule kyseeseen.

      Takaistuimen säätöä en itse ole käyttänyt, koska matkustan enimmäkseen etupenkillä. Epäilin jutussani istuimen taakse jäävän lisäverhon toimivuutta, mutta eipä tuohon ole juuri tarvinnut koskea.

      Yleisesti ottaen tavaratilan peite ei ole kovin kattava, mikä aluksi häiritsi, koska sivuikkunasta kurkkimalla voi nähdä, onko kontissa tavaraa. Automyyjä ehdotti hoidoksi takalasien tummennusta (à la Summit), mutta ongelmaan on edullisempikin ratkaisu: viiden euron musta fleece-peitto. Kun sellaisen (tarvittaessa) heittää takakontissa olevien tavaroiden päälle, ei ulospäin näy mitään.

      Mitä suorituskykyyn tulee, Outback on mielestäni vuoden aikana vetreytynyt enemmän kuin muut uutena hankkimani autot (mutua, toki). Luulen ilmiön johtuvan jatkuvasta nelivedosta ja siihen liittyvästä elpymisestä. Ei Outback ihan samaa tahtia liiku kuin edelliset autoni - lähinnä VW (TDI) ja Audi (TFSI) - mutta hyvin sillä kerkiää.

      CVT-vaihteistoon olen myös tottunut, tosin en sitä aiemminkaan erityisesti vierastanut. "Kuminauhamaisuudella" tietysti tarkoitin CVT-laatikon perusominaisuutta eli jatkuvasti muuttuvaa välitystä. Rattivaihteiden tarjoamia kiinteitä välityksiä käytän lähinnä tehostamaan moottorijarrutusta.

      Outbackin runsas maavara ja järkevän kokoiset renkaat ovat hieno juttu erityisesti talvella. Korkean profiilin ansiosta renkaita ei ole pakko pumpata kivikoviksi, mikä on eduksi myös kaupunkialueen röpelöisillä teillä. Pehmeillä kitkakumeilla auto toki on pykälää huojakampi, mutta siihenkin tottuu, eikä asia ole itseäni häirinnyt.

      Subarun tiheä huoltoväli tuottaa ylimääräisiä kuluja, mutta toisaalta pidempi takuu tasoittaa eroa eurooppalaisiin vaihtoehtoihin verrattuna. Minulla ei ollut Passatinkaan kanssa suurempia ongelmia, mutta vaihdettiinhan siihen takajarrupalat 40 tkm ja 80 tkm kohdalla, joten siinähän tuo ero jo meni umpeen...

      Ja loppujen lopuksi: mikä muu farmariauto yltää maasto-ominaisuuksiensa puolesta samalle viivalle Outbackin kanssa? Äkkiä tulee mieleen vain Volvo XC70, mahdollisesti Audi Alltrack. Kaikki muut maastofarmarit ovat enemmän tai vähemmän katuraasereita.

      Poista