Ensimmäinen vuosi Subaru Outbackilla on pian takana. Subbe kävi juuri kolmenkympin huollossa, joten nyt päästään taas ilman säätöä puoli vuotta eteenpäin...
15000 kilometrin huoltoväli tuntuu juuri niin lyhyeltä kuin ennalta arvelinkin, mutta pysyypä auto ainakin kunnossa. Kun männät ovat lappeellaan, täytyyhän moottoriöljyn olla tuoretta, jotta sylintererit eivät kulu soikeiksi.
Yleisesti ottaen Subaru on toiminut hyvin. Oikeastaan ainoa häiriö on ollut se, että takaovien saranat alkoivat keväällä kelien lämmittyä narista, mutta vähän paksumpaa rasvaa roiskimalla siitäkin päästiin eroon.
Yksi talvea edeltäneistä toiveistani oli, että auto olisi lämmin. Tämä toive toteutuikin, sillä 2,5-litraisesta bokserikoneesta riittää lämpöä vaikka muille jaettavaksi. Kun 4-kerroksisen parkkihallin ajaa ylhäältä alas, saa hallin ulko-ovella lämpöä alkaa jo vähentää... Asiaa auttanee sekin, että Outbackissa käytetään perinteistä lohkolämmitintä.
Nokian 65-sarjan kitkarenkailla (Hakkapeliitta R2 SUV) varustettuna auto on maantiellä huojakampi kuin esimerkiksi matalaprofiilisempia renkaita käyttävä Passat Alltrack, mutta ero ei ole häiritsevä. Muuten SUV-rengas tuntuu taajama-ajossa yllättävän kovalta, ainakin kesärenkaisiin verrattuna. Toisaalta renkaiden korkea profiili mahdollistaa sen, ettei niitä ole ainakaan kesällä pakko pumpata kivikoviksi, mikä lisää matkustusmukavuutta huonoilla teillä.
Pakkasella CVT-vaihteisto on aluksi melko äänekäs, mutta nauhamainen ääni vaimenee 2 - 3 minuutin ajon jälkeen. Talvirenkailla ja -kelillä kulutus on 0,5 - 1,0 l/100 km suurempi kuin kesällä eli käytännössä 6,5 - 11,0 l/100 km. Nyt kun auto on kunnolla sisäänajettu, maantiekulutus kesärenkailla on 5,5 litran (80 km/h Pohojammaalla) ja 6,5 litran (120 km/h moottoritiellä) välillä. Ei paha, kun huomioi moottorin tyypin ja sen, että autossa on jatkuva neliveto!
Subarun hiukan vanhanaikaisen oloiset halogeenikaukovalot herättivät ennalta epäilyjä, mutta osoittautuivat lopulta ihan kelvollisiksi, ainakin satunnaiseen pimeäajoon. Led-pohjaisten lähivalojen ja kaukovalojen välillä on tietysti kontrastia, mutta yleisesti ottaen valot ovat ihan jees.
Parasta Outbackissa kuitenkin on se, että sillä tohtii lähteä ajamaan huonompaakin kärrypolkua. Maastoautot ovat toki asia erikseen, mutta jos kohteeseen suinkin menee tie, keulaa polulle vaan.
Vaikka kyseessä on farmariauto, Outback on sen verran korkea vaunu, että kaupungissa suksiboksin kanssa saa olla tarkkana. Käytännössä 220 cm ei tuota ongelmia, mutta jos tila on vain kaksi metriä korkea, boksi voi raapia kattoa.
Subarun käyttökustannukset eivät ole halvimmasta päästä, mitä toisaalta kompensoi verrokkeja (lähinnä Audi, Volkswagen, Volvo) edullisempi hankintahinta. Bensa-Outbackin omistaja kuitenkin joutuu maksamaan 2,5-litraisen koneen vakuutukset, ja tiheä huoltoväli nostaa huoltokustannuksia. Ensimmäinen huolto (15 tkm) maksoi noin 250 euroa, ja viimeisin kolmenkympin säätö ~420 euroa.
Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että valitsin Subarun bensakoneella dieselin sijaan. Bensamoottorin käyttöominaisuudet CVT-vaihteistoon yhdistettyinä ovat mainiot, eivätkä kustannukset omalla ajomäärälläni (~30 tkm / vuosi) nouse olennaisesti dieseliä korkeammaksi. Lisäksi bensaa tankkaamalla elämä on astetta yksinkertaisempaa, varsinkin talvella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti