tiistai 13. marraskuuta 2018

Kipupisteitä

Tästä aiheesta ei ole helppo kirjoittaa. Onhan meillä ollut vaikeaa aiemminkin, mutta ei koskaan samassa mittakaavassa kuin nyt.


Ilta-Sanomat listasi taannoin yhdeksän varoitusmerkkiä siitä, että suhde ei toimi. Ihan kaikki eivät kohdallamme onneksi toteudu, mutta seuraavat kipupisteet on helppo tunnistaa:

1. Konfliktitilanteet herättävät kriittisyyttä ja halveksuntaa
Kyllä. Konfliktitilanteita ainakin on riittänyt, ja minusta tuntuu, että Kauko pitää minua nykyään jotenkin itsestäänselvyytenä.
2. Luottamuspula
Kyllä. Luottamukseni Kaukoa kohtaan on tällä hetkellä todella olematonta. Mitä muuta edes voisin ajatella kopterista, joka käyttäytyy noin arvaamattomasti?
3. Liikaa draamaa
Ehdottomasti. Omat vaatimattomat toiveeni rajoittuvat siihen, että Kauko ottaisi muutaman kuvan sellaisista kuvakulmista, joihin en itse yllä. Liikaa vaadittu?
Ensimmäiset merkit siitä, että kaikki ei ole kunnossa, ilmenivät oikeastaan jo Petkeljärven reissulla. Noustessaan ilmaan Myllynlamminsärkältä Kauko vikisi kompassivirheestä, mutta vika meni nopeasti ohi, enkä tuolloin kiinnittänyt siihen enempää huomiota. Olisi ehkä pitänyt, koska Talaskankaalla minulla oli täysi työ saada Kauko takaisin maahan.


Olen sittemmin yrittänyt asettautua Kaukon asemaan ja miettinyt, mikä saa sen valittamaan milloin mistäkin häiriöstä. Lentolokia tutkiessani mieleeni nousivat seuraavat vaihtoehdot:

  • Viimeisin laiteohjelmistopäivitys on tehnyt Kaukosta epävakaan.
  • Lentoympäristössä on todella ollut jotain outoa.
  • Kauko ei aiempien vastoinkäymistensä vuoksi ole elämänsä kunnossa.

Laiteohjelmistoon liittyvää päivitystä epäilin ensimmäisenä, eikä luottamukseni kiinalaisia tuotteita kohtaan ole juuri nyt korkealla. "Magnetic Filed Interference." Kopteria testattaessa virheilmoitukset eivät selvästikään ole kiusanneet.

Vaan entä jos Kaukon kokemat häiriöt ovat todellisia? Voimalinjojen, radiomastojen ja runsaasti metallia sisältävien kohteiden lähellä ongelmia voi toki esiintyäkin, mutta vielä sadan metrin korkeudessakin? Vai johtuuko kaikki auringon aktiivisuudesta? Tai tietääkö Kauko jotain sellaista, jota me muut vasta aavistelemme?

Pienen pohdinnan jälkeen kolmas vaihtoehto tuntuu kuitenkin todennäköisimmältä. En ole koskaan kalibroinut Kaukon antureita, koska ohjeiden mukaan kalibrointi on tarpeellista vain, jos kopteri sitä itse pyytää. Kauko ei ole sanallakaan maininnut asiasta.

Toisaalta jotkut kalibroivat kopterinsa - ainakin kompassin - säännöllisesti, jopa ennen jokaista lentoa. Ehkä se on tarpeen myös isompien kolhujen jälkeen.

Kauko oli jo nukkumassa, mutta koska asia oli tärkeä, päätin herättää sen.

  • Kuule, meidän täytyy puhua.
  • Oih, minä näin pahaa unta... Siinä unessa minä vaan lensin ja lensin, ja lopulta luulin putoavani!
  • Se ei ehkä ollut untakaan. Olen huolissani sinusta.
  • Niinkö? Totta puhuen onkin vähän huono olo.
  • Sinut täytyy kalibroida.
  • Ei kuulosta oikein hyvältä. Sattuuko se?
  • Ei satu, mutta voi aiheuttaa pientä huimausta, koska joudun pyörittelemään sinua.

Kauko ei selvästikään pitänyt ajatuksesta, mutta tuijotettuamme hetken toisiamme silmiin se ymmärsi, ettei muita vaihtoehtoja nyt ollut.


Kalibroin kompassin lisäksi myös Kaukon IMU-yksikön. Aika näyttää, onko toimenpiteistä apua. Yhdellä testilennolla asia ei välttämättä selviä.

Mutta voisinko itse oppia tapahtuneesta jotain? Ongelmat ainakin muistuttavat siitä, miten tärkeää on ennen lentoon lähtemistä odottaa GPS-paikannuksen valmistumista. Jos en olisi noudattanut tätä ohjetta, Kaukoa ei enää olisi.

Mahdollisissa ongelmatilanteissa on myös syytä varoa kadottamasta kopteria silmistään. Jos kopteri on korkealla (>100 m), kannattaakin houkutella se alemmaksi, jotta sen erottaa paremmin. Mahtaisikohan heijastinnauha lisätä kopterin näkyvyyttä?

Jälkeenpäin mietin myös, olisiko ohjaimen Pause-toiminnosta ollut ongelmatilanteessa apua... En normaalisti käytä painiketta, enkä osannut sitä hädän hetkellä kaivata.


Ainoa 100%-varma keino välttää karkaamiset lienee kuitenkin se, että kiinnitän Kaukoon siiman, jolla saan hätätilanteessa hinattua sen luokseni.

Mutta lisäisikö se luottamusta välillämme? Todennäköisesti ei. Ehkä yritämme vielä pärjätä ilman.

2 kommenttia:

  1. Ei ole helppoa tuo teidän yhteiselämä. Toisaalta jokaisessa suhteessa tulee joskus vaikeampia aikoja, mutta kun niistä selviää, on suhde entistä vahvemmalla pohjalla.

    Mitenkähän lähestyvä talvi vaikuttaa Kaukoon? Lentääkö se ollenkaan talvella?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän talvi tuo mukanaan uusia haasteita. Nollakeli on periaatteessa jonkinlainen raja, mutta ei Kauko ihan pikkupakkasia pelkää, jos se vaan muuten on järjissään. Kuivahko pakkasilma voi lopulta olla kopterin kannalta ihan miellyttävä ympäristö, vaikka akkujen kanssa täytyy tietysti olla tarkempi.

      Poista