torstai 18. heinäkuuta 2013

Toisesta näkökulmasta

Täytyypä vielä lyhyesti palata ruotsalaisia tunturiasemia käsittelevään aiheeseen... Luksus miellyttää monia, mutta Ruotsissakaan kehitys ei ole kaikkien mieleen. Satuin lueskelemaan ruotsalaisen retkeilysivuston keskustelupalstaa, josta löysin muutaman asiaa sivuavan kommentin. Annetaanpa siis paikallisten itsensä kertoa:

"För övrigt så vägrar jag sätta min fot på Kebnekaise fjällstation. Proppat med fulla konferensgäster, sminkade tanter som gnäller över dålig internetuppkoppling osv. Förra sommaren när vi kom förbi så möttes vi av ett helt gäng småpackade män i kostym som skojade någonting om "skogsmullar" när jag och farsan hade varit ute 8 dagar. Är man vandrare så är man den udda fågeln där, vilket man inte är på de andra fjällstationerna. Att det första man ser när man kliver in i receptionen är enorma champagneflaskor säger väl allt om vilket folk de vill få dit?"

"Kan inte undgå att småle när jag läser din kommentar, då jag klart delar din bild av Kebnekaise fjällstation. Sist jag var där för 3 år sedan, hade jag och min dotter (då 18 år) varit ute på vandring och bott i tält i 8 nätter. Synen när vi öppnade dörren till receptionen (tänkte handla lite proviant) av Stureplanseliten i moderiktiga och senaste Fjällräven kläderna med pressvecken kvar och tjejerna i Converseskor fick min dotter att vända sig mot mig och be oss gå därifrån snabbast möjligt. Kontrasten från vildmarken med storstadscivilisationen på Kebnekaise fjällstation blev klart abrupt. Dagen efter startade Fjällräven Classic, ett spektakel i sig som vi betraktade på avstånd från vårt tält en bra bit från fjällstationen."

"Tyvärr har mitt paradis Abisko börjat bli likadant. Folk tittar snett på en när man kommer in i leriga kläder efter en hel dags vandring. Fnyser åt mitt hopplock av praktiska fjällgrejer snarare än moderiktiga. Maten har blivit tokdyr och likaså boendet. Viktigare med bra vin- och öllista än mat man blir mätt av efter en tur på ett par mil. Hela "hemmakänslan" är borta där nu, så tråkigt att vara den där udda konstiga personen bara för att man är där och vandrar."

"Helikoptrar, fyrhjulingar och skotrar är svåra att kombinera med tystnad och vildmarkskänsla. Efter den där herkuleskraschen kanske det vore på sin plats med ett generellt flygförbud på hörbart höjd över fjällvärlden. Tror utsidankonsensus närmast är att fjällen ska få vara en kontrast mot det vi är vana vid. STF hade kunnat verka för att bibehålla lugnet men de har ju en annan förment marknadsanpassad agenda idag och har medlemmar bara i den bemärkelse coop också har det."

Kebnekaisen tunturiasemasta minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta epäilemättä kontrasti tunturista palaavan vaeltajan ja helikopterilla asemalle lentäneiden juhlijoiden välillä voi olla iso. Mikä siis neuvoksi?

"Måste det just vara norra Sverige? Om du inte vill tälta för att hålla nere vikten och bo billigt, vandra i Finland istället. Det finns många fina vandringsleder där och stugorna är gratis. Visst har du inte så höga berg men det är fint ändå. Stugorna är av enklare typ men har allt nödvändig utrustning förutom matrass. En uppblåsbar liggunderlag typ exped (den med illgul färg) som jag har väger max 500gr och är rätt så bekväm till och med för mig som har ont i ryggen."

Tämä selvä! Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti