sunnuntai 20. joulukuuta 2020

Puhutaanko vielä säännöistä?

Olen kuluvan viikonlopun aikana pähkäillyt aika paljon EU:n dronesäännöksiin liittyviä juttuja.  Ehkä vähän liikaakin, koska koko asia on alkanut jo ärsyttää.

Lähtökohtaisesti suhtaudun uusiin säännöksiin positiivisesti.  Mutta kun asiaan tutustuu tarkemmin, herää tunne, että hyvään lopputulokseen olisi saatettu päästä vähemmälläkin kohkaamisella.  Eivät kansalliset säädöksetkään aina ole yksinkertaisia, mutta EU-versio on paikoin melkoista huttua.

Ärsyyntyminen saattaa johtua myös siitä, että säännöksistä syntyy helposti erilaisia tulkintoja.  Juuri kun on lukenut ja ymmärtänyt yhden, eteen putkahtaa jostain toinen täysin ristiriitainen tulkinta, ja lopputuloksena on syvä hämmennys.  

Mielestäni rajoituksista olisi voitu tehdä tiukempiakin, jos kokonaisuus olisi ollut yksinkertaisempi.  Suomessa olisi esimerkiksi voitu hyödyntää taajama-käsitettä, koska sen tuntevat kaikki, ja taajamassa lennättämiseen liittyvät riskit ovat suuremmat kuin taajaman ulkopuolella.

Arvatenkin tämä olisi ollut EU-mittakaavassa vaikeaa, koska koko Keski-Eurooppahan on yhtä hemmetin taajamaa.  Toisaalta helppohan säädöksiä on arvostella, kun ei tiedä, mitä kaikkea niiden taakse kätkeytyy.

Olen sittemmin kahlannut läpi myös drone-teoriakokeeseen liittyvän itseopiskelumateriaaliin.  Traficomin laatima materiaali on kohtuullisen hyvää ja mielenkiintoistakin, mutta on siinä omat puutteensa.  Materiaalia on taidettu näin loppuvuodesta kasata aika kiireellä.

Mielestäni yksi sääntöihin liittyvä ongelma on se, että monia niistä ei pysty maalaisjärkisesti johtamaan mistään.  Ei ainakaan sillä tarkkuudella, että niitä olisi helppo noudattaa.

Esimerkki: A2-alakategorian mukaisesta toiminnasta sanotaan seuraavaa: 

"Nämä dronet saavat painaa enintään 4 kilogrammaa, eikä niillä saa lentää satunnaisten ihmisten tai väkijoukkojen yläpuolella. Niillä saa kuitenkin lentää ihmisten lähelle vähintään 30 metrin vaakasuoralla etäisyydellä, tai 5 metrin etäisyydellä, jos matalanopeus-tila on aktivoitu. Jos dronen lentokorkeus on suurempi kuin 30 metriä, tulee etäisyyttä ihmisistä vastaavasti kasvattaa 1:1 –säännön mukaisesti."   

Kuka muistaa tämän kaiken, jos matkassa on useita erilaisia drooneja?  Ja mitä tuo 1:1 -sääntö käytännössä tarkoittaa?  Jokainen korkeusmetri lisää vaadittavaa vaakaetäisyyttä metrillä?  Ei kuulosta lentotilannetta ajatellen kovin helpolta.

Traficomin materiaalissa puhutaan myös itse (ts. yksityisesti) rakennetuista drooneista.  Asia kietoutuu kiusallisesti siihen, miten ja millaisilla drooneilla saa vuoden 2023 alusta lähtien lentää.  Sivuston etusivulla lukee näin: 

"Alle 250 gramman painoista dronea saa käyttää Avoin A1 kategorian ehtojen mukaisesti myös siirtymäaikojen jälkeen"

... mutta opiskelumateriaalissa A1-alakategoriasta todetaan hämäävästi: 

"Yksinkertaistetusti, alakategoria A1 sisältää toiminnan kevyimmillä droneilla: dronen suurin paino on olle 900 gramma. Ensisijaisesti C0- ja C1-hyväksytyt dronet, mutta myös enintään 250 gramman painoiset itse rakennetut dronet."

Siis eikö tehdasvalmisteisilla, C-hyväksymättömillä alle 250 gramman drooneilla saakaan lentää vuoden 2022 jälkeen?  Ovatko itse rakennetut laitteet jotenkin parempia?  Ei ole helpoksi tehty tätä! 

Häiritsevää on myös se, että etenkin painorajoista puhuttaessa käsitteet alle/enintään ja vähintään/yli menevät välillä iloisesti sekaisin, mikä aiheuttaa moniselitteisyyttä.

Monessa kohden myös puhutaan "avoimen luokan drooneista", vaikka toisaalla annetaan ymmärtää, että avoin/erityinen/sertifioitu-kategoriat liittyvät pikemminkin tapahtuvaan toimintaan kuin itse laitteeseen.

Säännökset eivät muutenkaan ole peruskuluttajaa ajetellen aivan yksinkertaisia.  C1-luokiteltujen laitteiden 900 gramman painorajasta A1-kategoriassa todetaan: 

"Jos dronesi on C1-luokiteltu, sen suurin sallittu lentonopeus on 19 m/s. Yleisenä periaatteena suurin sallittu lentopaino on 900 grammaa. Kuitenkin, jos dronesi ei välitä energiaa enempää kuin 80 joulea törmäyksessä suurimmalla nopeudella, drone voi olla painavampi kuin 900 grammaa.

Tähän kannattaa mummonkin kiinnittää huomiota, kun valitsee kopteria pukin konttiin. (Vinkki mummolle: Ota laskin mukaan. Energian voi laskea kaavalla E = ½ mv².  Pakkauksessa olevan km/h-lukeman voi muuntaa metreiksi sekunnissa jakamalla sen 3,6:lla.)

Entäpä lentovalmistelut sitten?  Niihin liittyvät ohjeet ainakin ovat selkeät:

"Käy suunniteltu lentoreitti läpi kaikkien osallisten kanssa. Varmista, että lähtöalueella ei ole esteitä eikä ihmisiä, ja että alueella on tiedotettu lentotoiminnasta. Kauko-ohjaajan tulisi käyttää huomioliiviä ja mahdollisuuksien mukaan laittaa kyltti lentotoiminnasta. Lähtö- ja laskualue on hyvä merkitä huomiokartiolla tai lippusiimalla."

Toivottavasti tässä sentään on kyse lähinnä taajamassa tapahtuvasta lennättämisestä.  Itse en ainakaan ala metsässä mitään kartioita kantamaan.  Ja vaimoa ei kopterin lentoreitti voisi vähempää kiinnostaa.

Vaikka erilaisia sääntöjä luulisi olevan tarpeeksi, en löytänyt yksiselitteistä ohjetta sille, kuinka etäälle droonin saa maksimissaan lennättää.  Olen tähän asti pitänyt jotenkin kohtuullisena rajana 500 metrin etäisyyttä, mutta se ei varsinaisesti perustu mihinkään.

Käytännössä moni drooni ei puolen kilometrin päästäkään erotu juuri lainkaan.  Jos johonkin olisi toivonut hiukan suuntaviivoja, niin tähän!

Voisi ajatella, että asia olisi merkityksellinen jo siitäkin syystä, että jos droonia ei näe kunnolla, silloinhan se on... näköyhteyden ulkopuolella.  Ja tällöin lennättäminen ei enää ole avoin-kategorian mukaista toimintaa, vaan siihen tarvitaan lupa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti