sunnuntai 10. helmikuuta 2013

Kaunista katsella

Poikkesinpa eilen ruokaostoksilla paikallisessa marketissa, jonka urheiluosastolla suksivoidefirman edustaja esitteli tuotteita ja opasti käyttämään niitä. Koska minulla on ollut vaikeuksia voiteluraudan kanssa, menin kysymään neuvoja asiantuntijalta. Ja niitä sainkin!

Olen ihmetellyt, miksi suksen pohja jää usein siklauksen jälkeen epätasaiseksi, etenkin kovien voiteiden kanssa. Tämä johtuu siitä, että olen antanut voiteen jäähtyä liian pitkään ennen siklaamista. Varsinkin vihreä voide jähmettyy tällöin todella kovaksi, jolloin siklaaminen on hankalaa, ja voide irtoaa pieninä palasina. Lämpimän kelin voiteita käytettäessä ongelmaa ei ole, koska ne pysyvät pehmeinä jäähdyttyäänkin.

Toinen voiteluvinkki liittyi pikavoiteisiin. Olen tavannut käyttää voitelurautaa muutaman viikon välein. Näiden perushuoltojen välissä olen aina hiihtolenkin jälkeen levittänyt suksen pohjaan pikaluistovoidetta, jotta sivakat pysyvät kunnossa ja ovat valmiina seuraavaa kertaa varten. Tämä on huono ajatus, koska pikaluistovoiteet sisältävät liuotinta, joka huuhtelee alla olevan raudalla sulatetun voiteen pois. Kannattaa siis käyttää joko voitelurautaa (parempi vaihtoehto) tai pikavoiteita, mutta ei molempia sekaisin.

Voitelinpa samantien sukset saamieni neuvojen mukaisesti ja olen pitkästä aikaan tyytyväinen lopputulokseen. Nyt suksen pohja on kauttaaltaan kiiltävän musta, eikä epätasaisuuksista ole tietoakaan. On niin kauniit sukset katsella, että raskiiko noilla hiihtää ollenkaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti