Jos yöpyy kesällä teltassa, tietää hyvin rutiinin, joka viimeisimmäksi ennen nukkumaan menoa suoritetaan: kaikki hyttyset joko päästetään päiviltä tai johdatellaan sisäteltan ulkopuolelle, minkä jälkeen teltan vetoketju suljetaan, ja ongelma on aamuun asti ratkaisu.
Retkeilyauton kanssa liikuttaessa proseduuri on periaatteessa sama, mutta hankalampi toteuttaa. Aluksi tapasin toimia niin, että hieroin käsiini rasvaista voidetta (esimerkiksi Helosan on hyvää), asetuin alasti houkuttimeksi auton käytävälle, ja yritin sitten pyydystää hyttysiä lennosta.
Munasillaan huitomalla ongelma ei kuitenkaan ratkennut, sillä vaikka kaikki hyttyset saisi nitistettyä, viimeistään tunnin päästä autossa on taas kymmeniä inisijöitä. Autoon siis pääsee hyttysiä sisään, vaikka kaikki luukut ja räppänät on suljettu. En vielä keväällä tiennyt, että tällainenkin pulma on olemassa, mutta lukemani perusteella olen nyt ymmärtänyt, että vaiva on matkailuautoissa yleinen.
Voisi ajatella, että asunto-osan valmistajan olisi helppo rakentaa auto niin, että ötökät pysyvät sisätilan ulkopuolella. Käytännössä siis tiivistää kaikki sellaiset aukot, jotka ovat ilmanvaihdon toimivuus huomioiden tukittavissa, ja verkottaa loput. Kuitenkin esimerkiksi Caradon sivuilla ongelmasta puhutaan ikäänkuin sille ei auton valmistusvaiheessa voisi tehdä mitään. Jäljelle jää siis vain mahdollisuus tilkitä autossa olevat hyttysenmentävät reiät itse.
Yksi vuotokohdista lienee kattoluukun ympäristö. Luukun ja hyttysverkon väliin kerääntyy hetkessä paljon hyttysiä, eikä Adrian kattoluukku näytä (auton sisäpuolella) olevan kovin tiiviisti katossa kiinni. Jos päivä paistaa parin millin raosta läpi, kaipa sieltä mahtuu hyttynenkin ryömimään.
Hyönteisverkkokaan ei vaikuta reunoiltaan kovin tiiviiltä, mutta toimii sentään turvaverkkona, joka estää 4G-mokkulaa putoamasta penkillä istujan päähän.
Myös auton muut ilmanvaihtokanavat saattavat toimia hyttysten kulkuväylinä. Jotkut kai kytkevät yön ajaksi ilman sisätilankierron päälle, mutta eikö näissä auton omissa kanavissa ole aina jonkinlainen suodatin välissä?
On myös ehdotettu, että takaovia avattaessa hyttysiä pääsee tavaratilaan - siis sängyn alle - josta ne sitten siirtyvät yön aikana muualle sisätilaan. Epäilemättä muutama hyttynen voi tavaratilan syvyyksistä noustakin, mutta itikoiden kokonaismäärä huomioiden tämä ei voi olla ainoa selitys.
Itse arvelen, että retkeilyauton kalusterakenne ei ylipäänsä ole kovin tiivis. Hyttyset päässevät helposti auton rakenteisiin - kenties sisä- ja ulkoseinän väliin - ja sieltä edelleen kalusteissa olevien rakojen kautta auton sisätilaan.
Takavalojen ympäristö saattaisi olla yksi sellainen paikka, josta peltikorin sisäpuolelle on helppo päästä. Tällaisten rakojen löytäminen ja verkottaminen on kuitenkin hankalaa, ja lienee yksinkertaisempaa paikallistaa sisätilan kalusteissa olevat aukot.
Omassa Adriassamme kalusteiden asennusjälki ei ole ihan täydellistä. Vaihtelevan kokoisia rakoja on siellä täällä, ja luulen, että monista mahtuu hyttynen kulkemaan, jos se on ensin pääsyt peltikuoren alle.
Koska en tunne auton rakennetta kovin tarkkaan, olen summamutikassa asentanut hyttysverkkoa saumakohtiin ja muihin aukkoihin, joiden epäilen olevan yhteydessä ulkomaailmaan:
- Kaapistojen liitoskohdat
- Kaappien sisällä olevat tuuletusaukot (näitä ei kannata tukkia kokonaan)
- Kattoluukkujen reunat
- Seinäpaneelien raot
Mutta miksi auton valmistaja ei tee tätä, vaan jättää ongelman kuluttajan ratkaistavaksi? Eikö tämä asia olisi helppo hoitaa autoa kasattaessa?
Adrian sivuilla sanotaan, että Adria Mach-sovellus valvoo esimerkiksi ilmanpainetta. Tästä tulee mieleen, että mahtaisikohan pieni ylipaine kabiinissa myös vähentää sisälle tunkevien hyttysten määrää? Kannattaisiko tuuletusta pitää päällä pahimpina öinä?
Osana hyttysongelman ratkaisua ostin retkeilyautoon Mosquito Marauder -hyttysansan. Sisäkäyttöön tarkoitetussa laitteessa ei käytetä mitään myrkkyjä, vaan sen sanotaan UV led -valon avulla houkuttelevan hyttysiä, jotka se sitten imaisee säiliöönsä.
Mutta toimiiko laite? Olen skeptinen, mutta kun härpäke oli alennuslaarissa, päätin antaa sille mahdollisuuden. Mosquito Marauderin samoin kuin muidenkin viritysteni testaaminen tosin jää ensi kesään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti