torstai 3. helmikuuta 2022

Uutta matoa koukkuun

Viime kesänä toteutumatta jäänyt matkailuautoasia mietityttää jälleen. Oma hankkeemmehan kaatui tuolloin auton toimituksen viivästymiseen ja siihen, että samaan aikaan markkinoille tihkui tietoja uudesta Fiat Ducatosta. Suurin osa matkailuautoista pohjautuu Ducatoon, joten mallimuutos oli merkittävä.

Nyt uusia Ducatoja on tarjolla yleisesti, tosin komponenttipula tuntuu edelleen rajoittavan varusteiden saatavuutta. Myös autojen hinnat ovat viime kesän jälkeen nousseet merkittävästi (jopa 10 - 15 %), kuten tuolloin ounastelinkin. 

Vanhaa Fiatia myydään silti yhä (samoin kuin tietysti muitakin merkkejä), mikä ei varsinaisesti helpota autojen vertailua. Alustaan ja asuinosaan liittyviä kombinaatioita on paljon, ja niitä on hankala laittaa paremmuusjärjestykseen. 

Edellisenä kesänä kiville karahtanut valintamme kohdistui Caradon V132-malliin. Vastaavaa autoa ei enää ole tarjolla, sillä nyt Caradoa saa vain Citroën-alustalla ja manuaalivaihteisena. Asia ei sinänsä kirvele, koska tällä hetkellä tuntuu siltä, että pienehkö peltikuorinen retkeilyauto voisi sittenkin paremmin soveltua omaan käyttöömme.

Jäljelle jää silti iso liuta vaihtoehtoja. Kaikkia toiveita ei voi toteuttaa, joten jostain täytyy olla valmis tinkimään. Keskeisimmät kysymykset liittyvät näihin juttuihin:

  • Alusta: uusi Fiat, vanha Fiat/Citroën, Ford, Mercedes?
  • Korikoko: 540, 600 vai 640 cm?
  • Moottori: 120 hv, 140 hv vai 160 hv?
  • Vaihteisto: automaatti vai manuaali?
  • Vetotapa: kaksiveto vai neliveto?
  • Lämmitysratkaisu: kaasu vai diesel, ilma- vai nestekierto, 4 kW vai 6 kW, sähkölämmitys?

Alustan suhteen olen melko kaikkiruokainen. Uusi Ducato kiehtoo eniten, mutta muutkin ratkaisut kelpaavat, jos kokonaisuus sitä edellyttää. Ducaton hinnannousun myötä etenkin Citroën - joka on käytännössä sama kuin vanha Ducato - näyttää yleistyneen. 

Auton pituuden suhteen olimme aluksi vähän hakoteillä, mutta käytännön realiteetit johdattivat ajattelemaan, että mikään muu kuin enintään 6,00-metrinen auto ei meidän tapauksessamme tulisi kyseeseen. Moottoriksi sen sijaan kelpaa melkein mikä vain, eihän tässä mitään ralliautoa olla hakemassa.

Vaihteistoon ja vetotapaan liittyvät asiat ovat vaikeita. Neliveto korkeamman maavaran kera olisi metsäautoteillä mainio, mutta tällöin puhutaan manuaalivaihteisesta autosta (pl. Hymer), ja mieluummin ajaisin automaatilla. Toisaalta 5,40-metrisiä automaattivaihteisia autoja on huonosti tarjolla etuvetoisinakaan. Täytyykö automaatista joka tapauksessa tinkiä?

Myös auton lämmitysvaihtoehdot mietityttävät yhä. Diesel-pohjainen ratkaisu säästäisi kaasupullorumbalta, mutta ei ole kovin yleinen. Pienehköön retkeilyautoon voisi riittää neljän kilowatin lämmitin, mutta tehokkaampikin malli kelpaisi. Ja vaikka leirintäalue-elämä ei suuremmin kiinnosta, pitäisi autoa voida lämmittää myös sähköllä.

Nestekiertoisella lämmityksellä on omat hyvät puolensa, mutta luulen, että ilmalämmitys toimii omassa käytössämme paremmin. Yleisesti ottaen vaikuttaa siltä, että maailmaa vaivaava komponenttipula rajoittaa myös lämmitysratkaisuiden saatavuutta.

Kuopion retkeilyautotarjonta ei ole häkellyttävän runsasta, joten tietoja kerätäkseen täytyy yleensä siirtyä netin puolelle. Monien autoliikkeiden nettisivuilta löytyy chat-toiminto, josta voisi tällöin ajatella olevan hyötyä. Näin ei kuitenkaan ole, koska kukaan ei koskaan tiedä vastausta yksinkertaisimpaankaan kysymykseen. Tuskin tietäisivät viikonpäivääkään, jos sellaista kysyisi.

Tarjonnasta nousee silti esiin muutamia automalleja, jotka kiinnostavat muita enemmän. Taidanpa palata niihin seuraavassa kirjoituksessa.

2 kommenttia:

  1. Valmiiden vaihtoehtojen lisäksihän olisi mahdollista myös teettää juuri omien toiveiden ja valintojen mukainen auto - ainakin CasaCar niitä tekee. Oletteko tätä vaihtoehtoa pohtineet?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen joskus selaillut CasaCarin nettisivuja, mutta en ole vakavasti harkinnut auton kasaamista ihan palapelin tavoin. Pystyn hyväksymään sen, että kaikki ei ole aivan vimpan päälle, jos tärkeimmät asiat ovat kohdallaan. Toisekseen, jos osa rajoitteista liittyy osien ja laitteiden saatavuuteen, auton kasaaminen Suomessa ei välttämättä edes ole ratkaisu.

      Muutenhan CasaCarin konseptissa on paljon hyvää, retkeilyautostakin saisi siten rakennettua talvikelpoisemman kuin mitä tehdasautot keskimäärin ovat.

      Poista