lauantai 19. helmikuuta 2022

... vai sittenkin vain kahdella?

Nelivetoinen retkeilyauto olisi meidän käyttöömme optimaalinen valinta. Sillä pääsisi likipitäen samojen teiden päähän kuin Subarullakin, ja metsästä palattuaan ei olisi pakko kiirehtiä majapaikkaan.

Toisaalta nelivetoiset autot ovat kalliita, joten jos sellaisen hankkii, autoon ei saisi jäädä mieltä askarruttavia puutteita. Edellisessä jutussa mainituista autoista Hymerissä sellaisia ei juuri ole, mutta hinta on liiankin kova. Karmann ja Bürstner ovat edullisempia, mutta molemmista uupuu sellaisia varusteita, jotka kaksivetoisiin autoihinkin yleensä sisältyvät.

Olisiko etuvetoinen auto sittenkin riittävän metsäautotiekelpoinen? Pienillä teillä auton pituudellakin on merkitystä, ja 5,40-metrinen Fiat (akseliväli 345 cm) on tältä osin Hymeriä (366 cm) ja Karmannia (375 cm) ketterämpi. 

Mitä maavaraan tulee, Fiatissa auton keskiosa on kohtuullisen korkealla; ongelman muodostavat lähinnä alustasta roikkuvat sähkörappu, pakoputki ja harmaavesisäiliön poistoputki. Lisäksi taka-akselisto on melko matalalla, mitä voi yrittää kompensoida ajamalla renkailla isompien kivien päältä.

Etuvetoisen ajoneuvon kanssa täytyisi silti tarkemmin katsoa, mihin autonsa ohjaa ja miten. Lisävarusteisen Traction+ -järjestelmän merkitys on myös entistä suurempi, joten sellaisesta ei ole syytä tinkiä.

Kaksivetoisuuden myötä tarjoutuisi mahdollisuus valita automaattivaihteinen auto, joka olisi arkiajossa kätevä. Manuaalivaihteinen versio tulisi kyseeseen lähinnä silloin, jos sen hinta on merkittävästi automaattia pienempi.

Millaisia etuvetoautoja olemme sitten katselleet? Mielenkiinto on suuntautunut lähinnä Fiatin tai Citroënin alustalla oleviin 5,40-metrisiin autoihin, joista on kiikaroitu ainakin seuraavia:
  • Adria Twin 540 SP
  • Carado CV 540
  • Pössl Trenta / Summit 540
  • Weinsberg CaraBus / CaraTour 540

Vaihtoehtoja olisi tässä kokoluokassa enemmänkin: Sunlightin autot ovat käytännössä samanlaisia kuin Caradot, ja Roadcar puolestaan on Pösslin halpamerkki. Hymerilläkin on oma Fiat-pohjainen mallinsa.

Adria Twin 540 SP

Kun vuosi sitten aloimme vakavasti harkita matkailuauton hankintaa, tulimme melkein jo ostaneeksi Twinin 6,40-metrisen mallin. Näin jälkikäteen ajatellen oli onni, ettemme tehneet niin, koska auto olisi ollut omaan käyttöömme aivan liian iso. Oikeastaan kuusimetrinen Fiatkin olisi ollut liikaa, sillä sen akseliväli on sama kuin 6,40-metrisessä autossa.

Adrian sisustus kuitenkin miellyttää omaa silmääni. Monet pakettiautolle tyypilliset piirteet - kuten vaikkapa takaoven saranat - on saatu kivasti piiloon, ja autot ovat valoisia sisältä. Sisustus ei muutenkaan vaikuta ihan bulkkitavaralta.

Myös tilankäyttö on kohtuullisen tehokasta. Vuodeosa on jalkopäästä kapeampi, minkä ansiosta WC:lle ja etenkin pöytäryhmälle on järjestynyt muutama ylimääräinen sentti, mitä ei voi pienessä autossa liikaa arvostaa. 

Pidemmissä Twin-malleissa on kääntöseinällä varustettu suihku/WC-tila, mutta 5,40-metrisestä mallista sellainen puuttuu. Lattiassa on kaksi vedenpoistoreikää, mikä lienee hyvä juttu, jos auto sattuu jäämään yhtään kallelleen. (Alla oleva kuva tosin on 6,00-metrisestä autosta.)

Joissakin Twineissä (Plus/Supreme) WC:n suojana on rullaverho, toisissa (Axess) taas tavallinen ovi. En ole varma, kumpi lopulta on parempi, mutta verhoa voi tarvittaessa pitää auki ja näin saada käytävälle hieman hartiatilaa. Mutta rämiseekö se ajon aikana?

Autojen talvikelpoisuutta vertaillessa ei voi kuin luottaa mainoksiin ja myyjien puheisiin. Retkeilyautot eivät tässä suhteessa yllä integroitujen autojen tasolle, mutta 5,40-metrisessä Adriassa ei ainakaan ole turhia ikkunoita lisäämässä lämmön karkailua.

Carado CV 540

Kun kurkkaa Caradon retkeilyautoon sisälle, voisi yhtä hyvin kuvitella tuijottavansa Bürstneria, Roadcaria tai Sunlightia. Etenkin peräosan miljöö samoin kuin WC-tila ovat näissä kaikissa mittasuhteita myöten kovin samanlaiset. Suihkutila ei mielestäni ole kovin hieno, mutta ajaa tietysti asiansa. Myös lämmitysratkaisut ovat Caradoissa pääosin kunnossa, vaikka lattialämmitystä ei varustelistalta löydykään.

Caradossa makuutila on neliskulmaisen muotoinen, joten WC:lle ja istuinryhmälle jää hieman vähemmän tilaa kuin vaikkapa Adriassa.  Ohjaamon yläpuolella pääntilaa puolestaan rajoittaa iso "hattuhylly". Ehkä sille on olemassa joku tietty käyttötarkoitus, mutta itse arvostaisin enemmän avointa tilaa, joka helpottaisi siirtymistä ohjaamon ja asuinosan välillä.

Maahan tilatut autot on lähes poikkeuksetta varusteltu Edition 15 -paketilla.  Se sisältää yhtä sun toista tarpeellista, mutta myös esimerkiksi markiisin, joka on kallis turhake, jos sellaista ei tarvitse.

Yleisesti ottaen uusien Caradojen varustelu on kuitenkin järkevää, ja jokseenkin kohtuulliseen hintaan sisältyy usein sellaisia varusteita (kuten LED-valot tai mukautuva vakionopeussäädin), joita ei vanhemmissa Fiateissa ole.

Pössl Trenta 540 R

Pössl on yksi retkeilyautovalmistajien pioneereista, kenties jopa vanhin. Liekö tuo vaikuttanut siihen, että Pösslin autot sisältävät usein ratkaisuja, joita muilta merkeiltä ei löydy lainkaan.

Tästä on esimerkkinä Trenta-malli, jossa on erikoinen, käytävälle ulottuva WC-tila. Sen tarkoituksena lienee tuoda lisätilaa auton etuosaan, mikä näyttäisi myös toteutuvan. Mutta mahtaako ajoittain blokattu käytävä alkaa matkalla ärsyttää? Kääntöseinällä varustettu suihkutilakin kelpaisi; 5,40-metrisessä paketissa sellainen vain on harvinainen.

Pösslin autot lienevät yleisesti ottaen laadukkaita, ja etenkin Summit-varusteiset mallit tarjoavat jopa pientä luksusta.  Onko se kaikki loisto sitten metsän keskellä tarpeen, on eri asia.

Weinsberg CaraBus / CaraTour 540

Weinsbergin autoja olen tutkinut melko tarkkaan, koska niitä myy paikallinen liike. Weinsbergit vaikuttavat arkisilta mutta perusratkaisuiltaan ilmeisen toimivilta ajoneuvoilta.

CaraBus- ja CaraTour-mallien välillä ei näyttäisi olevan suurempia eroja; lähinnä sisustuksen tyyli vaihtelee. Molemmat kelpaisivat, mutta CaraTourin harmaampi sävy viehättää omaa silmää enemmän.

Erityisen mainio on Weinsbergin jalaton pöytä, joka lyhyessä autossa helpottaa asettumista penkille. Pöytä on pienehkö, mutta vaikuttaa riittävältä esimerkiksi satunnaiseen etätyöskentelyyn. Jalan puuttuminen kuitenkin vähentää pöydän ja etenkin sen käännettävän jatko-osan kantavuutta, joten kahta tietokonetta voi pöydän päälle olla vaikea virittää.

Toinen Weinsbergille ominainen juttu on, että takaosan seinät on verhoiltu nukkamaisella kankaalla. Se luo tiettyä kodikkuutta ja ehkä ohuesti parantaa lämmöneristystäkin, mutta toimiiko ratkaisu Suomen hyttyskesässä? Uutena kangas ainakin näyttää paremmalta kuin muovinen seinä, joka useimmissa autoissa on.

Adrian ja Pösslien tavoin myös Weinsbergien vuodeosa on viistottu, mikä on järkevää. Tämä tietysti tarkoittaa, että vuoteeseen täytyy aina asettua saman suuntaisesti, mikä täytyy huomioida autoa pysäköitäessä.

Weinsbergien talviominaisuudet lienevät kohtalaisen hyvällä tasolla, ja lattialämmityskin on liki vakiovaruste. Mutta mistä löytyisi lyhyt auto automaattivaihteisena?


Tätä kirjoitettaessa näyttää siltä, että jos mielii automaattivaihteista autoa, sen merkki on Adria, Carado tai Pössl. Manuaalivaihteisissa valinnanvaraa on enemmän, mutta uudella Fiatin alustalla sittenkin vain niukasti. Onko Ci Kyros kilpailun musta hevonen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti