tiistai 26. toukokuuta 2015

Subaru reloaded

Täytyy sanoa, että taannoin koeajamani Subaru Outback jäi vähän pyörimään mieleen. Jopa siinä määrin, että päädyin Subaru-kauppaan vielä uudestaankin.

Sattumoisin liikkeessä oli samaan aikaan Subarun EyeSight-järjestelmään liittyvä koeajopäivä. Käytännössä EyeSight tarkoittaa kahta tuulilasin yläreunassa olevaa etukameraa, joiden tuottamaa kuvaa analysoidaan muun muassa vakionopeussäädintä ja kaistavahtia varten.

EyeSightiin liittyy myös hätäjarrutusjärjestelmä, joka varsinaisesti olikin koeajopäivän teema. Järjestelmän idea siis on, että jos kuljettaja ei etutörmäyksen välttämiseksi tajua jarruttaa ajoissa, auto tekee niin itse.

Ajatus ei ole ihan uusi, ja muut merkit ovat esitelleet samanlaisia järjestelmiä jo aikaisemminkin. Itselleni tämä kuitenkin oli ensimmäinen konkreettinen tutustuminen aiheeseen.

Homma meni näin: parkkipaikalle oli pystytetty auton perää simuloiva seinä, jota kohti on sitten ajetaan 30 - 40 km/h nopeudella. Auto varoittaa esteestä äänimerkillä, minkä jälkeen kaasujalkaa höllätään, mutta annetaan auton hätäjarruttaa itse. Vauhtia ei siis ole tolkuttomasti, mutta äkkijarrutus kolmenkympin nopeudestakin töksäyttää jonkin verran.

Ensin myyjä näytti mallia, ja tämän jälkeen autoa sai testata itse.


On mahdollista, että järjestelmä ei talven liukkailla toimi ihan yhtä optimaalisesti, mutta tuskin siitä silloinkaan haittaa on. Olisi kuitenkin mielenkiintoista ajaa sama testi jäisellä tiellä, hieman ulospäin kallistuvassa mutkassa.

Kukaan tuskin hankkii autoa yksinomaan hätäjarrutustoiminnon vuoksi, mutta jos järjestelmä tunnistaisi myös tielle loikkivat hirvet ja porot, sen käyttöarvo olisi suurempi. Enpä tullut kysyneeksi, taipuuko Subarun systeemi tällaiseen.

Mutta ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Tekniikan Maailma kirjoittaa uudelle Outbackille tekemistään testeistä näin:

"Vaativassa maastoajossa ja ajossa syvässä lumessa voi tulla ongelmia, koska ajovakautusjärjestelmää ei saa täysin pois. Se vaikuttaisi puuttuvan ajoittain peliin, mikä vaikeuttaa menoa, jopa niin että auto pysähtyy.

Lisäksi ilmenee järjestelmän ylikuumenemista, mikä sytyttää kojelautaan merkkivalon ja katkaisee takavedon. Toiminnot palaavat, kun auto on jäähtynyt ja käynnistetään uudelleen.
"

Lämpenemisongelmat eivät ole nelivetoisissa autoissa tavattomia, mutta Subaru antoi pitkään ymmärtää olevansa niiden yläpuolella. Myös ajovakautusjärjestelmään liittyvä kommentti mietityttää. Outbackin kojelaudassa näyttäisi olevan nappi, jolla ajovakautuksen saa pois päältä. Eikö se toimi halutulla tavalla? Jos Passatin vastaavaa järjestelmää ei olisi kevättalvella saanut kytkettyä pois, hinkkaisin varmaan vieläkin autoa ylös Karilantien ojasta.

Hassua sinänsä, jarrutustestissäkin Outback piti muutaman "peräänajon" jälkeen sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Ihmettelin tätä ääneen, mutta en oikein saanut selvää vastausta sille, miksi näin täytyy tehdä.

Asia vaivasi mieltä, joten lähestyin Subaru-liikettä vielä kolmannenkin kerran, ja otin taas Outbackin koeajoon. En tosin yrittääkseni saada autoa kuumenemaan, vaan fiilistelläkseni lisää ja kokeillakseni sellaisia juttuja, jotka ensimmäisellä kerralla jäivät vähemmälle huomiolle.


Muuten erinomaisesti palvellut myyjä ei ollut tietoinen TM:n havainnoista, ja sanoi uudelleenkäynnistämisen liittyvän EyeSight-kameroiden toimintaan. Siis kameratko ne ensimmäisenä hermostuvat, jos autolla vähän jarrutellaan? Miten vaan, normaalikäytössä ylikuumeneminen tuskin on ongelma Subarussakaan.

Itseäni Outbackissa viehättävät eniten sen mainiot huonontien ajo-ominaisuudet. Toisaalta vastaan potkivat hiukan vaatimaton suorituskyky ja tiheä huoltoväli. Itse ajan vuodessa 25 - 30 tkm, joten autoa pitäisi käyttää pajalla 6 - 7 kuukauden välein.

Myös valotilanne arveluttaa hieman. Vaikka Outbackin lähivalot on toteutettu LED-tekniikalla, kaukovaloina käytetään edelleen halogeenipolttimoita. Tähän aikaan vuodesta niiden arviointi on hankalaa.

Parkkitutkaakaan ei ole, vaan autossa on peruutuskamera. Tutkan tosin voi valita lisävarusteeksi muutaman sadan euron korvausta vastaan.

Asiaa tiedustellessani opin myös, ettei Subarulla ole lainkaan tehdasasenteisia lisävarusteita, vaan kaikki esivalittujen varustetasojen (Base, Ridge, Summit) ulkopuolella olevat varusteet asennetaan jälkikäteen Suomessa. Tavallaan kätevää, jos sopiva auto muuten jo löytyy maasta.

Loikka VAG-leiristä Subaru-talliin ei tulisi olemaan helppo. Jotain hyvää olisi tarjolla, mutta jostain täytyisi myös luopua. Onneksi Passat on juuri huollettu ja katsastettu, joten päätöksiä ei tarvitse tehdä ihan tällä minuutilla.

5 kommenttia:

  1. Subarun 15tkm huoltoväli aiheutti mulle melko paljon ns. vitutusta. Siihen aikaan autolla ajettiin työmatka-ajoa 1000km viikossa ja kaikki muu päälle, joten se seisoi sitten huoltamollakin aika tiuhaan. Subarun korjaaminen on myös aika tyyristä. Nykyisen golffin osat on volyymistä johtuen aika halpoja, ja sitä korjaa mikä tahansa hikipaja. Ja huoltoväli on sen 30tkm.

    Onkohan ne asentaneet autoon windowsin, jos sitä pitää vähän väliä käynnistää uudelleen? Subaruallergiani ei selvästikään ole vielä vähentynyt.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllä longlife-ohjelmaan tottuneelle 15 tkm tuntuu lyhyeltä. Subaru-myyjän mukaan huolto-ohjelma on kuitenkin rakennettu niin, että tiheämmästä huoltovälistä huolimatta se ei tule kalliimmaksi kuin muillakaan merkeillä. Tämä tosin pätee vain määräaikaishuoltoihin, varsinaiset varaosat voivat olla hintavampiakin.

      Mutta hei, sinähän voisit entisenä Subaru-kuskina perehtyä tuohon kuumenemisongelmaan! Saattaisi riittää, että ajaa auton polvenkorkuiseen mutaan, ja hetken nylkytettyään tutkii sitten, nouseeko savu kameroista vai jostain muualta... :)

      Poista
    2. Oman kokemuksen mukaan 15tkm huoltoväli todellakin tulee kalliimmaksi kuin mikään muu järkevä huoltoväli.

      Polvenkorkuinen muta kuulostaa just mun jutulta. Autot on tehty käyttöä varten ;)

      Poista
  2. Meillä viime syksystä ollut kymppivuoden Forester on hyvin mieluisa auto eikä toistaiseksi huoltoväli ole aiheuttanut käyrän nousemista kun kilometrit ovat pysyneet Salla-komennuksesta huolimatta kohtuullisina. Lähinnä kummastuttaa, että missä on vika kun reilu kuukausi sitten takapuskuri piti vaihtaa ja nyt on etupuskurissa on valtaisa klommo? Hmmm... kovanonnen auto on tämä. Liekkö lisävarusteena tuleva ominaisuus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisivatkohan huollossa vaan vaihtaneet etu- ja takapuskurit keskenään? ;)

      Ei minuakaan Subarun huoltoväli hinnan puolesta pelota, jos auto muuten pysyy ehjänä. Lähinnä kyse on siitä, että auton huoltaminen muutaman kuukauden välein kehtuuttaa, koska homma edellyttää aina ylimääräisiä järjestelyjä.

      Poista