keskiviikko 22. marraskuuta 2023

Uutta virtaa!

Retkeilyauton hankinnan myötä tuli ajankohtaiseksi pohtia, miten autossa riittää virtaa kaikille mukana oleville laitteille. Adriassa on asuntopuolella kaksi 95 ampeeritunnin akkua, jotka riittävät hyvin perusjuttuihin kuten jääkaapille, vesipumpulle ja valaistuksen tarpeisiin.

USB-liitäntöjen kautta ladattavat vähävirtaiset laitteet kuten kännykät ja kopterit eivät myöskään ole ongelma, mutta tietokoneen ja järjestelmäkameran lataamiseksi saatetaan tarvita vaihtovirtaa. Leirintäalueilla sellaista on tarjolla, vaan entäpä puskassa?

Puskakäyttöä ajatellen yksi vaihtoehto on invertteri, joka muuntaa akuissa olevan tasavirran vaihtovirraksi. Niitä on monen hintaisia, mutta tietokoneita varten laitteen tuottaman sähkön pitäisi olla mahdollisimman puhdasta, joten ihan halvimmat vaihtoehdot kannattanee unohtaa. Toisaalta laadukas invertterikään ei toimi 100 %:n hyötysuhteella, joten osa akun kapasiteetista menetetään aina muunnoksen yhteydessä.

Talvella puolestaan polttoainekäyttöinen aggregaatti voisi olla hyvä. Sellaisesta saisi riittävästi virtaa jopa auton lämmittämista varten, ja auton omat akut säästyisivät muuhun käyttöön. Tehokkaat aggregaatit ovat kuitenkin isoja ja painavia, ja pienempiä täytyy melko usein tankata. Lisäksi mietityttää niiden tuottama meteli.

Asiaa aikani pyöriteltyäni päädyin kevyempään ratkaisuun, ja hankin - jo viime kesänä - autoon ulkoisen virta-aseman. Virta-asema on samantapainen laite kuin pienlaitteiden kanssa käytettävä virtapankki, mutta sen kapasiteetti on suurempi, ja lisäksi siinä on (USB- ja tupakansytytinliittimien ohella) AC-vaihtovirtaulostulo (300 W / 230 V).

Valintani kohdistui Xtorm AXP300U-asemaan; lähinnä siksi, että sellainen oli noudettavissa paikallisesta Partioaitasta. Jälkeenpäin huomasin, että samasta laitteesta on olemassa myös XP300U-malli, mutta speksien perusteella niiden välillä ei juuri taida olla eroja.

AXP300U on virta-asemista pienimpiä (78 Ah), mutta retkeilyautokäyttöön ihan riittävä. Auton lämmitykseen siitä ei aggregaatin tavoin ole, mutta ainakin sen avulla voi ladata isompaakin läppäriä, jos sattuu päätymään suon laitaan etätöihin.

Virta-aseman itsensä voi ladata joko verkkovirrasta, 12V-tupakansytyttimestä, USB-C -liittimen kautta tai aurinkopaneelia käyttäen. Viimeisin vaihtoehto alkoi itse asiassa siinä määrin kiehtoa mieltä, että hankin vielä aseman kaveriksi samanmerkkisen aurinkopaneelin: 


Adrian katollahan on ennestään 80-wattinen paneeli, joka lataa auton omia akkuja. Autoa ei kuitenkaan aina ole mahdollista pysäköidä niin, että kattopaneeli on optimaalisessa asennossa aurinkoon nähden. Jos paneeli jää varjoon, tai aurinko paistaa kovin viistosti, sähköntuotto ei liene optimaalista. 100-wattisen irtopaneelin voi aina asetella parhaaseen paikkaan, vaikka auto olisi pimennossakin.  


Virta-asema aurinkopaneelin kera viimeistään ratkaisee kaikki kesäajan sähköongelmat. Erityisen kätevää on se, että pienen matkaläppärin voi ladata myös aseman 60-wattisesta USB-C -portista, jolloin erillistä verkkolaitettakaan ei tarvita. Auton omien USB-pistokkeiden tarjoama virtahan ei tähän riitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti