sunnuntai 31. tammikuuta 2021

Pientä kokeilua

Alkuvuodesta voimaan tulleiden EU-sääntöjen mukaan drone-harrastajien täytyy jatkossa rekisteröityä drone-operaattoreiksi.  Ihan heti rekisteröinti ei kuitenkaan ollut mahdollista, koska tarvittava nettipalvelu ei ollut valmis.  Menneellä viikolla palvelu lopulta avattiin, joten päätin heti tarttua asiaan.

Jos tarkkoja ollaan, EU-säädöksistä kumpuaa oikeastaan kaksi uutta vaatimusta: rekisteröityminen ja verkkokoe.  Rekisteröityminen on pakollista kaikille kamerallisten droonien lennättäjille, mutta kokeen pakollisuus ja siihen liittyvä ajankohta riippuu käytettävästä kopterista. 

Omalta osaltani tilanne oli kaksijakoinen, koska Mavic Mini -kopterin lennättäminen ei edellytä kokeen suorittamista, mutta Sparkin osalta se on pakollinen 31.12.2022 päättyvän siirtymäajan jälkeen.

Siirtymäaika huomioiden tentin kanssa voisi siis vielä vitkutella, mutta koska sekä rekisteröityminen että verkkokoe ovat maksullisia, on edullisempaa suorittaa ne samaan aikaan.  

Käyttäjä voi itse valita rekisteröitymisjakson pituuden ja näin vaikuttaa myös operaation vuosihintaan:
  • Yksi vuosi: 30 €
  • Kolme vuotta: 75 €
  • Viisi vuotta: 100 €
Mikäli verkkotentin suorittaa rekisteröitymisen yhteydessä, tentistä ei peritä erillistä maksua.  Muussa tapauksessa tentin suorittaminen maksaa vielä ylimääräiset 30 €.

Hintoja ei voi pitää erityisen edullisina.  Kuten jo aiemmin kirjoitin, veroluonteisille maksuille toivoisi saavansa jotain vastinetta, mutta se ei tässä tapauksessa toteudu.  Onneksi rekisteröityminen sentään on operaattorikohtainen toiminto.  Jos jokainen kopteri pitäisi erikseeen rekisteröidä, lähtisin kadulle.

Mikäli kopteria on tarkoitus lennättää aktiivisesti, kannattaa tietysti rekisteröityä viideksi vuodeksi kerrallaan.  Tentin antama pätevyyskin on voimassa viisi vuotta, joten lienee helpointa, jos molempien suoritusmerkinnät vanhenevat samaa tahtia.


Itse suoritin verkkokokeen 5v-rekisteröitymisen yhteydessä.  Sekä maksuasiat että tenttiin ilmoittautuminen sujuivat vahvaan tunnistautumiseen pohjautuen hyvin, ja lopulta kaikki kuitit ja muut todistukset kilahtivat sähköpostiin.

Verkkokoe sisältää 40 monivalintakysymystä, jotka on ryhmitelty useaan kategoriaan (ilmailun turvallisuus, ilmatilarajoitukset, ilmailulainsäädäntö, ...).  Jokaiseen kysymykseen liittyy neljä vastausvaihtoehtoehtoa, joista vain yksi on oikein.

Hyväksytty lopputulos edellyttää, että 75 % kaikista vastauksista ja 50 % jokaisen kategorian vastauksista erikseen on oikein.  Ilmoittautumisen yhteydessä saatu koelinkki on voimassa kuukauden, joten yhdellä kertaa kaiken ei tarvitse mennä putkeen.

Verkkotentin suorittaminen on yleisesti ottaen miellyttävää, koska asioita ei tarvitse opetella ulkoa, vaan itseopiskelumateriaali ja muut verkkoresurssit ovat kokeen aikana käytettävissä.  Ihan parissa minuutissa tenttiä ei silti saa tehtyä, vaikka asiat olisivat ennestään tuttujakin.  Käytettävissä oleva maksimiaika lienee tunnin luokkaa, joten liikaa ei silti kannata lorvailla.

Suuri osa kysymyksistä oli helppoja, mutta muutamat edellyttivät pientä selaamista.  Jotkut vaikuttivat vähän kompakysymyksiltä, ainakin vastausvaihtoehtojen osalta, joten tarjottuihin sanamuotoihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Oma kokeeni sujui kohtalaisen hyvin, koska virheitä oli vain kaksi.  Jos rehellisiä ollaan, odotin kyllä nollatulosta, mutta eipä asialla toisaalta ole suurempaa merkitystä.  Olisi silti ollut mielenkiintoista ja hyödyllistäkin tietää, mihin kysymyksiin olin vastannut väärin.  Nyt asia kerrottiin vain kategorian tarkkuudella.

Kokeen suorittamisesta saatu todistus lienee se, joka pitää tarvittaessa esittää viranomaiselle.  PDF-muotoinen dokumentti ei harmillisesti avautunut kännykässä oikein, vaan nimi- ja rekisterinumerotiedot jäivät näkymättä.  Aika näyttää, onko tämä ongelma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti