Minusta tuntuu, että retkeilyautoilun myötä lomien merkitys on jotenkin vähentynyt, mikä on vähän outoa. Aiemmin kesälomaa odotti kuin kuuta nousevaa, mutta nyt kun lähiretkille on helppo lähteä milloin vain, kokonaisen lomaviikon tuottama lisäarvo tuntuu vähäisemmältä kuin ennen. Reissuun on silti aina kiva lähteä, ja viikossa sentään ehtii pidemmälle kuin tavallisen viikonlopun aikana. keskiviikko 30. lokakuuta 2024
Petkeleen petkele
Minusta tuntuu, että retkeilyautoilun myötä lomien merkitys on jotenkin vähentynyt, mikä on vähän outoa. Aiemmin kesälomaa odotti kuin kuuta nousevaa, mutta nyt kun lähiretkille on helppo lähteä milloin vain, kokonaisen lomaviikon tuottama lisäarvo tuntuu vähäisemmältä kuin ennen. Reissuun on silti aina kiva lähteä, ja viikossa sentään ehtii pidemmälle kuin tavallisen viikonlopun aikana. lauantai 26. lokakuuta 2024
Kaiken rajallisuudesta
Olen kulkenut näitä polkujani parisenkymmentä vuotta. Aluksi retket olivat lyhyitä päiväretkiä, sitten vähän pidempiä vaelluksia, ja nykyään taas kuljetaan päiväseltään, kun Reiska on korvannut teltan.
Onneksi peruskuntoni on edelleen hyvä. Nuorempana yksi mieluisimpia asioita oli juosta helteellä hyvää musiikkia kuunnellen. Etenkin pienen juoksutauon jälkeen oli helppo päästä flow-tilaan, jossa matka eteni kuin itsestään. Tällaiset tuntemukset kuitenkin katosivat elämästäni jossain 45 - 50 ikävuoden paikkeilla, ja nyt jäljellä on enää juoksemisen vaiva.tiistai 22. lokakuuta 2024
Suospektaakkeli
lauantai 19. lokakuuta 2024
Kierien eteenpäin
Kesäkuisen viikonloppumatkamme toinen päivä avautui aurinkoisena, mutta tiedossa oli, että viimeistään iltapäivällä sade kastelisi lähitienoot kauttaaltaan. Sitä ennen ehtisimme kuitenkin piipahtaa metsässä, jos sopiva kohde löytyisi riittävän läheltä.
Onneksi olin kerrankin suunnitellut asioita, ja tämän työn pohjalta osasimme nyt jatkaa Turkkisuolta kohti Kieriänsärkkää. Retkeilimme särkällä edellisen kerran pari vuotta sitten, ja tuolloin mieleen jäi kytemään ajatus, että samoille kulmille voisi joskus palata uudestaankin. Särkän pohjoispuolella oleva sorakuoppa voisi tällä kertaa soveltua retkemme lähtöpisteeksi.
Kuopalle vievällä metsäautotielle oli tuotu ikävän näköistä mursketta, mikä muistutti meitä edellisenä syksynä kohtaamistamme vastoinkäymisistä. Pikaisen riskianalyysin jälkeen jatkoimme eteenpäin, mutta poikkeuksellisen hitaasti ajaen. Onneksi vajaan neljän kilometrin matka taittui ryömienkin jokseenkin tolkullisessa ajassa.
Rengasasialle täytyisi silti tehdä jotain, sillä isomurskeisia metsäautoteitä tulee eteen melko usein. Näen painajaisia, joissa kamppailemme alituisten rengasrikkojen kanssa.
BFGoodrichin All-Terrain -mallisto on juuri uudistumassa, eikä Ducatoon sopivaa kokoa ole vielä saatavilla, mutta ensi kesänä tilanne saattaa olla toinen. Mahtaisikohan Reiska tykätä sellaisista? Voisi ajatella, että tuollaiset maastorenkaat kestäisivät paremmin myös painavan auton alla.
Retkeä ajatellen lähtöpaikka oli joka tapauksessa hyvä, sillä sen ansiosta voisimme tavoitella Iso-Valkeisen pohjoispuolella menevää, Hanhisuon suuntaan etenevää polkua.
Parin vuoden takaisella retkellä oli syksy ja kylmä, mutta nyt olosuhteet olivat hyttysiä lukuunottamatta miellyttävät. Iso-Valkeisen tulipaikka laavuineen on kauniilla kankaalla, jota myös aurinko hellii, kun sille säälle sattuu.
Jatkettuamme laavulta eteenpäin hukkasimme reittimerkinnät hetkeksi. Erityisesti Vepsäntien kupeessa olevan soramontun liepeillä niitä on hankala havaita, mutta onneksi polku näkyy pohjakartassa, ja maastossakin se erottuu selvästi, jos pään vain löytää.
maanantai 14. lokakuuta 2024
Kaljakreivin saavutuksista
Kesäkuu. En jaksa uskoa, että siitä on liki viisi kuukautta, mutta niin se homma vain etenee, kuin pikakelauksella.
Kesäkuun alussa päätimme lähteä pienelle viikonloppuretkelle. Tällaisia äkkilähtöjä vartenhan retkeilyauto hankittiin, koska se yksinkertaistaisi yön tai kahden yön reissuja.
Viime vuonna samoihin aikoihin piipahdin Reiskan kanssa Katajakankaalla tarkoituksenani tutkia Turkkisuon outoja rakennelmia, tai kanaviako ne oikeastaan ovat. En tuolloin päässyt suolle asti, koska se olisi edellyttänyt Katajajoen ylitystä, joten kuvasin suota lähinnä ilmasta käsin.
Jälkeenpäin kävi ilmi, että joen ylihän menee silta, joka tosin näkyy vain satelliittikuvissa. Olin tietämättäni käynyt melkein sillalla asti, mutta etu jäi hyödyntämättä, koska en havainnut sitä.
Nyt päätin palata Turkkisuolle vaimon kanssa tarkoituksenamme saavuttaa suo sillan kautta. Niinpä ajelimme alkukesäisenä perjantaina ensin Nurmekseen, sitten kohti Kuhmoa ja lopulta Katajakankaalle.
Retkestä ei tulisi kovin pitkä - noin 2,5 kilometriä suuntaansa - mutta iltakävelyksi se olisi ihan riittävä, koska reitti etenee paljolti umpimetsässä.
Turkkisuo on mielenkiintoinen kohde, koska erikoisista piirteistään huolimatta siitä löytyy vain vähän nettiviittauksia, eikä esimerkiksi kuvia lainkaan. Tämä tietysti herättää epäilyksen, että... saako suolla liikkua lainkaan?
Suo ympäristöineen kuuluu Paistinvaaran luonnonsuojelualueeseen, johon ei näyttäisi sisältyvän mitään rajoitusosia. Vaikka mistäpä näistä tietää; itse epäilen nykyään kaikkea, varmuuden vuoksi.
Vuosi sitten ottamistani ilmakuvista kuitenkin näkyy, että suolla on kuljettu. Mutta onko siellä liikkunut ihminen, eläin vai jotain muuta?
Kulkurajoitusten ohella toinen selitys vähäisille nettiviittauksille saattaisi olla se, että suolle päätyneet ihmiset eivät ole selviytyneet takaisin kertoakseen kokemuksistaan. Kuten aiemmin ounastelin, Turkkisuon kanavat eivät välttämättä ole ihmisen tekemiä (vrt. Marsin kanavat).
Onko Turkkisuolle uskaltautuneet kenties siepattu toiseen ulottuvuuteen? Liittyvätkö koivujen ympäröimät saarekkeet jotenkin tähän ilmiöön? Vaikeita asioita.
Vaimo ei halunnut keskustella kanssani abduktiovaihtoehdosta, mutta päätimme joka tapauksessa tavoitella Turkkisuota alkuperäisen suunnitelmamme mukaisesti. Katajajoen yli johtava silta ainakin löytyi satelliittikuvien osoittamasta paikasta.
Etenemisen kannalta yksi kysymysmerkeistä liittyi siihen, kuinka märkä suo mahtaisi kesän alussa olla. Edellisten viikkojen poutasäät olivat epäilemättä kuivattaneet suota, mutta kesäkuussa vettä voisi silti olla vielä runsaasti. Hyttysiä ainakin oli tarpeeksi.
Suon reunaan päästyämme vaikutti siltä, että vesi ei olisi ongelma. Turvematto oli pehmeä ja hiukan kosteakin, mutta silti kohtalaisen helppokulkuinen.
Keskemmällä suota tilanne kuitenkin muuttui. Siellä olisi tarvittu kumikenkiä - tai ainakin lumikenkiä - eikä meillä ollut mukana kumpiakaan.
Kanaville oli enää enää muutaman sadan metrin matka, mutta eteneminen oli siinä määrin hankalaa, että päätimme vetäytyä läheiseen saarekkeeseen, josta voisin lähettää Mallan asialle.
Maan pinnan tasolta katsoen rakennelmat näyttävät aivan tavallisilta suon saarekkeilta, ellei sitten koivujen poikkeuksellisen suurta määrää pidä erikoisena. Kyllähän Suomessa on koivusoita, mutta itse olen tottunut näkemään tällaisessa ympäristössä lähinnä havupuita.
Edelleen on silti epäselvää, kuka nämä kanavat on rakentanut. Voisi ajatella, että tällaisesta projektista löytyisi jotain tietoa, mutta hiljaisuus asian ympärillä on kuumottavaa.
Hmm... Mahtaisikohan tekoäly tietää asiasta jotain...? Käännyin jälleen ChatGPT:n puoleen.
Johan August Sandels? Siis se kaljakreivi? Hahaa... Kaikista ChatGPT:n keksimistä jutuista tämä oli kyllä yksi parhaista!
torstai 10. lokakuuta 2024
Autokärpänen
Jokainen lienee joskus kohdannut Eppu Normaalin baarikärpäsen, jota valtiovallan toimet tuntuvat kaltoin kohtelevan:
"Ne jossain pohtii nytkin viinan hinnan nostoaMonella karavaanarilla lienee tällä hetkellä samanlaiset tuntemukset matkailuautojen verotuksen suhteen. Niiden käyttövoimaveroahan ollaan lähitulevaisuudessa korottamassa melko rankalla kädellä.
mä istun baaritiskillä janoten kostoa
Vaan eipä taida kannattaa nenillensä hyppiä,
on multa liian helppoa näet siivet nyppiä."
Matkailuautoilun verotus on tähän asti ollut Suomessa yllättävänkin kevyttä. Uuden auton myyntihintaan sisältyvää autoveroa ei matkailuautoilta ole peritty lainkaan, ja myös ajoneuvovero (= perusvero + käyttövoimavero) on ollut maltillinen, koska käyttövoimavero on pakettiautojen tapaan määräytynyt alemman verokannan mukaisesti.
Niinpä hallitus on viisaudessaan päätynyt korottamaan matkailuautojen käyttövoimaveroa. Tämäkin on hiukan ongelmallista, sillä kyseinen vero lasketaan ajoneuvon kokonaismassan (= omamassa + kantavuus) perusteella, ja matkailuautot tunnetusti ovat painavia. Veron nostaminen samalle tasolle henkilöautojen kanssa (eli veron kuusinkertaistaminen) johtaa siten myös euromääräisesti isoon korotukseen.sunnuntai 6. lokakuuta 2024
Runosuoni ratkeaa
torstai 3. lokakuuta 2024
Ei siunaaman rauhaa
Toukokuun viimeisten päivien helteet houkuttelivat jälleen konttorirotan tien päälle. Vaikka kesä 2024 oli näin jälkeenpäin ajatellen hyvä, hellepäivät ovat Suomessa siinä määrin rajallinen resurssi, ettei niitä kannata talven kylmyyden jälkeen haaskata yhtään.Muutenhan paikka oli mainio. Oven takaa avautui näköala Pieliselle, joka vielä sopivasti tyyntyi iltaa kohti.








































