Syyskuisen viikonlopun jälkeisenä maanantaina minulla oli vielä vapaata. Olin ajatellut lähteä käymään jossain Rautavaaran suunnalla, kenties Tiilikkajärvellä tai Metsäkartanolla, mutta parin tunnin ajomatka suuntaansa alkoi mietityttää. Kun päivät lyhentyvät, ei neljää tuntia kannata kannata käyttää autossa istumiseen.
sunnuntai 29. marraskuuta 2020
Mennään lossilla
keskiviikko 25. marraskuuta 2020
Keihäsjoen kuulumisia vielä
Keihäsjoen reissulta syntyi pieni aurinkoinen video. Pimeänä vuodenaikana aurinkoa ei koskaan ole liikaa!
maanantai 23. marraskuuta 2020
Tarinoiden lähteellä
Perille päästyäni jätin auton Panjantien länsipuolella olevalle sorakuopalle, josta lähdin kulkemaan kohti Ala-Ruokosen eteläpuolella olevaa niemeä.
torstai 19. marraskuuta 2020
Mallan matkassa
DJI Mavic Mini on menneenä kesänä kulkenut mukana kaikilla retkillä. Omassa käytössäni on kyllä hyvä, kun kevyen kopterin kanssa ei tarvitse miettiä mitään lentosuunnitelmia. Riittää, kun selvittää, saako kohteessa ylipäänsä lentää.
Fly More -paketin sisältämät kolme lentoakkua riittävät retkikäytössä mainiosti, teoriassa 1,5 tunnin ajaksi. Käytännössä aika on toki lyhyempi, koska ei akkuja voi ihan tyhjiin lentää.
Kauko-ohjaimen akun pitäisi speksin mukaan kestää Android-puhelimeen liitettynä ihan yhtä kauan (1 tunti 40 minuuttia). Aluksi tämä toteutuikin, mutta loppukesästä minulla alkoi olla vaikeuksia saada se riittämään edes yhden lentoakun verran
Kerran kävi jopa niin, että kauko-ohjain hyytyi kopterin ollessa ilmassa. Olin lennättänyt kopteria noin yhden lentoakun verran, minkä jälkeen kauko-ohjain alkoi jo piipata virran vähyyden vuoksi.
Kun hetkeä myöhemmin yritin lennättämistä uudelleen, kauko-ohjain vaikutti aavistuksen toipuneen, koska sen akkumittari näytti akun kapasiteetiksi 2 - 3 tolppaa neljästä. Onnistuinkin lennättämään kopteria muutaman minuutin verran, mutta laskeutumisvaiheessa ohjain täysin varoittamatta pimeni.
Kauko-ohjaimen sammuessa kopteri jäi ensin ilmassa paikalleen, mutta oli onneksi jo niin lähellä, että hätälaskeutuminen sujui kommelluksitta. Alkujaan täysin ladatussa ohjaimessa oli kuitenkin riittänyt virtaa vain 20 - 30 minuutiksi, mikä on aivan liian vähän.
Miksi ohjaimen käyttöaika on jäi niin lyhyeksi? Eihän akku voi vielä yhden kesän jälkeen olla huonossa kunnossa.
On tiedossa oleva asia, että Android-kännykkä lataa itseään siihen kytketyn kauko-ohjaimen akusta. Tälle ei oikein voi tehdä mitään, ja siksi olenkin aina lennättänyt kopteria vain täyteen ladatun kännykän kanssa. Käänsin jopa puhelimen (Samsung A5 2017) pikalatauksen pois päältä, jotta se ei aiheuttaisi pulmia.
Loppukesän aikana kopterin muistikortille on kertynyt aiempaa enemmän videoita, mutta eihän sellaisen pitäisi ohjaimen virrankulutukseen vaikuttaa. Vai voiko ongelma liittyä puhelimessa olevaan Video Cacheen?
Minulla cachen koko on ollut 2 Gt (oletusarvo). Onko mahdollista, että cachen tullessa täyteen vanhojen tiedostojen jatkuva poistaminen lisää merkittävästi puhelimen virran kulutusta (ja samalla rasittaa ohjaimen akkua)? Videotiedostot ovat tietysti isoja, mutta en oikein jaksa uskoa tähän.
En koskaan tullut tutkineeksi tuota cache-asiaa, koska ohjaimen hyytymisen säikäyttämänä hankin kopterikännykäksi Applen puhelimen. Toisin kuin Android-puhelimet, iPhone ei lataa itseään kauko-ohjaimesta, minkä vuoksi ohjaimen akun luvataan kestävän yli neljä tuntia.
Muutaman kokeilun perusteella uusi kännykkä tuntuu ratkaisseen ongelman, ja myös DJI Fly-sovelluksen iPhone-versio vaikuttaa satunnaisia yhteysongelmia lukuun ottamatta luotettavalta. Muuten luuri on kovin heppoisen oloinen, mutta onneksi en tarvitse sitä muuhun kuin kopterin lennättämiseen.
Jos kauko-ohjaimeen liittyvät pulmat unohdetaan, itse kopteri on toiminut hyvin. Erityisen tyytyväinen olen siihen, että Mavic Minin kantama on olennaisesti pidempi kuin esimerkiksi Sparkilla, mikä näkyy ohjaimen ja kopterin välisen yhteyden luotettavuutena. Taidan silti pakkasten myötä kaivaa Sparkin naftaliinista, koska kylmällä kelillä kaikki lennättämistä edeltävä näpertely on vähän ärsyttävää.
Ainoa Maviciin liittyvä vika on oikeastaan ollut se, että jos GPS-sijaintia ei löydy riittävän nopeasti, systeemi ilmoittaa virheestä ja kehottaa uudelleenkäynnistämään kopterin. Kun hetken malttaa, paikannus kuitenkin valmistuu, ja virhe katoaa ilman virran sammuttamistakin. Liekö laite säädetty eteläisempiä leveyspiirejä varten.
sunnuntai 15. marraskuuta 2020
Syyskuun jatkot - Koivusuo
Koivusuon tapahtumat (joita oli aika vähän) päätyivät lopulta omaan videoonsa.
perjantai 13. marraskuuta 2020
Syyskuun jatkot
Lähinnä Ilomantsiin ja Lieksaan suuntautuneesta syyskuun lomastamme kehkeytyi tällainen kooste:
keskiviikko 11. marraskuuta 2020
Aavan meren tällä puolen
Normaalisti Koli ei ole sellainen paikka, jonne tekee minkään sortin sesonkina mieli, mutta Kaiskunniemi vaikutti sopivan syrjäiseltä kohteelta, vaikka mikään kätketty helmi sekään ei nettikirjoitusten perusteella ollut.