lauantai 7. maaliskuuta 2015

AM kokeilee: Audi A4 Allroad

Parin viikon takainen autokauppakierrokseni ei johtanut mihinkään, joten päätin tänä viikonloppuna yrittää uudelleen. Tällä kertaa marssin pykälää määrätietoisemmin Audi-liikkeeseen, ja tiedustelin koeajettavakseni A4 Allroadia, joka viimeksi jäi kokeilematta.


Kyseinen esittelyauto oli jo ehditty myydä, mutta pihassa odotti juuri pakasta vedetty huollon sijaisauto, joka hiukan niukempaa varustelua lukuunottamatta oli muuten vastaava. Sen ohjaksiin, siis.

Audin ja VW:n sukulaissuhde on aika läheinen, joten Allroadin ratin taakse oli helppo asettua. Liikkeelle lähdettyäni kurvasin kohti Vanuvuorta, josta muistelin löytyvän sopivan mutkaista ja mäkistä pikkutietä, ja ehkä tähän aikaan vuodesta mukavasti sohjoakin.

Maantiellä en vielä kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta pienemmälle sivutielle päästyäni kävi pian selväksi, että Allroadin alustan viritys on erinomaisen onnistunut. Koeajoauton renkaiden tyyppi jäi tarkastamatta, mutta Alltrackiin verrattuna Allroad nieli sivutiellä olleet epätasaisuudet todella hienosti.

Ehkä oman Passatin jousitus ei enää kolmen vuoden jälkeen ole uutta vastaavassa kunnossa, mutta joka tapauksessa ero Audin hyväksi oli selvä. Johtuukohan asia johtuu erilaisesta rengastuksesta, vai onko Audi vaan muuten onnistunut alustaratkaisuissaan paremmin?

Huonommilla teillä riittävän korkea maavara on tärkeä. Allroadissa sitä on 18 cm, joka on henkilöautolle hyvä määrä. Volkkariin verrattuna Audin ohjaus vaikutti aika nopealta, mutta siihen tottui jo muutaman kilometrin jälkeen. Koeajoautossa oli 7-portainen DSG-vaihteisto ja 140 kW:n TDI-kone, joka myös tuntui hyvältä yhdistelmältä.

Ajamiseen liittyvät asiat siis ovat kunnossa. Nykyisen A4-mallin elinkaari on jo ehtoopuolella, joten varustepuolikin on kohtuullisen hyvällä tasolla. Audin "Land of quattro" -erikoismalli sisältää olennaisimmat käyttöä helpottavat varusteet kuten bluetooth-valmiuden (handsfree), vakionopeussäätimen, sähköisen takaluukun, pysäköintitutkan ja xenon-valot. Lisäksi Allroadiin saa tällä hetkellä kaupan päälle moottorinlämmittimen (Eberspächer), joka tosin ei ole tehdasvaruste vaan jälkiasennettava malli.

Varusteluun jää silti aukkojakin. Audin navigaattori esimerkiksi maksaa liki viisi tonnia, ja lämmitettävää tuulilasia ei ole tarjolla lainkaan. Puutteet ovat kuitenkin vähäisiä, ja yleensä jotenkin kierrettävissä.

Retkeilykäyttöä ajatellen A4 Allroadin suurin ongelma on se, että auto on aika pieni. Etupenkille vielä mahtuu, mutta takana jalkatilaa on niukasti, eikä takaistuin selvästikään ole mukava kuin kahdelle aikuiselle. Myös tavaratila on - ainakin rinkkojen kuljetusta ajatellen - vaatimattoman kokoinen, mitä voimakkaasti viistottu takalasi vielä korostaa.


Takapenkki kääntyy eteen suhteessa 1:2. Jos säädän kuljettajan istuimen oman pituuteni (176 cm) mukaan, takaistuimen kapeammasta aukosta mahtuvat sisään 180/190 cm pitkät sukset (suoraan/vinosti, mittanauhalla mitaten). Luistelusuksien kanssa ei siis ole ongelmaa, mutta perinteisen tyylin suksia voi joutua vähän sahailemaan.

Pientä ahtautta on havaittavissa myös kojelaudan ja keskikonsolin välissä, jossa osa painikkeista samoin kuin tuhkakuppi/roskis jää hassusti vaihdekepin taakse. Ajon aikana keppi tietysti on taaempana, mutta P-asennossa esimerkiksi 12V-liitin on hiukan hankalasti tavoitettavissa.


Muuten asiat ovat kuljettajan paikalla hyvin. Etenkin Audin urheiluistuimet - jotka myös sisältyvät Loq-varusteluun - ovat aivan erinomaiset! Lähinnä mietin, että onkohan alcantara/nahka -verhoilu retkeilijän autoon liiankin hieno vaihtoehto. Tapahtuuhan joskus sellaistakin, että housun toinen lahje on rämeestä palatessa vähän kurassa.

Mutta sitä minä en tajua, miksi nykyautoissa pitää olla mukitelineitä joka paikassa. Ei kai kukaan ajaessaan jatkuvasti juo? Audin keskikonsolissakin on paraatipaikalla kaksi mukipaikkaa, joissa ei oikein voi säilyttää mitään muuta, koska lokeroissa ei ole kantta. Jos jatkuvasti janottaa, on syytä mennä lääkäriin.


Audi on kallis auto, eikä Passatista kysymäni vaihtotarjous suuresti lämmittänyt mieltä. Mutta ehkä lämpö nousee sitä myötä, kun kokeilen muitakin vaihtoehtoja.

Kiitämme:

+ Ajettavuus
+ Etuistuimet
+ Maavara

Moitimme:

- Tilat
- Varustelu varauksin
- Kojelautaan ja keskikonsoliin liittyvät yksityiskohdat

4 kommenttia:

  1. Aijai. Musta tuntuu että seuraava auto voisi hyvinkin olla audi, ja eniten kiinnostaa nelikon toiminta. Subarun, volkkarin ja audin nelikoissa on eroja, ja ainakin kahden ensimmäisen kohdalla eron huomaa. Miten on volkkari vs. audi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse en havaitse eroa uuden Haldex-pohjaisen nelivedon (Alltrack) ja Torsenin (Allroad) välillä, mikä ei toki tarkoita, etteikö eroja joissain tilanteissa voisi olla (ja vanhemmat Haldexit ovat tietysti asia erikseen). Joskus Passatissa tuntuu liikkeelle lähdettäessä tai ylämäkeä noustessa pieni nykäisy, mutta en varsinaisesti osaa liittää sitä nelivetoon, koska se voi yhtä hyvin olla peräisin vaihteistosta tai muualta voimansiirrosta. Mutta jos nelivedoissa ylipäänsä jotain viiveitä on, niin kaipa niihin helpommin törmää Haldexin kuin Torsenin kanssa.

      Joka tapauksessa ajattelen niin, että normaalikäytössä esimerkiksi maavaralla on suurempi merkitys kuin autossa käytetyllä (uudehkolla) nelivetotekniikalla.

      Poista
    2. Subarun (-09) ja Volkkarin (-08) erona on omassa ajossa näyttänyt olevan se, että volkkari kyllä vaikuttaa joskus sutaisevan vähän tyhjää. Sillä ajaessa ei myöskään koskaan voi olla täysin varma siitä, minkä vetoinen auto oikeastaan on. Muutaman kerran se onkin aiheuttanut pienoisia oho -tyyppisiä tilanteita, ennen kuin nelikko on päässyt mukaan. Subarussa oli myös parempi, ehm, luistonesto tai ajovakausjärjestelmä tai joku. Anteeksi epätietoisuuteni, mutta joku tekninen kikkare kuitenkin. Volkkari on mahdollista saada liikkumaan esim. jäisessä liikenneympyrässä vähän sivuttain ja se yrittää myös joskus ihan pienen aavistuksen puskea. Näitä vivahteita ei ollut Subarussa. Toki Subarun jälkeen tuli Volkkaria testattua vähän enemmän, mm. jäisessä todella jyrkässä ylämäessä pysähtyen puoliväliin mäkeä. Ihan vaan koska voi.

      Kaikesta huolimatta Volkkari pesee Subarun mennen tullen ja palatessa, koska Volkkarilla voi ajaa ja Subaru taasen makasi enemmän korjaamolla. :D Torsenia siis odotellessa. Hankitasuunnitelmaa täydennetään..

      Poista
    3. Tämä mielenkiintoista. Toisaalta 2008-mallisen auton nelivetojärjestelmä ei enää ole ihan tuore tapaus. Uusissa autoissa (mallikohtaisesti mm. Audi, VW) käytetään nykyisin neljännen tai viidennen (IV/V) sukupolven Haldexia, kun vuonna 2008 käytössä lienee ollut III.

      Kun Tekniikan Maailma taannoin vertaili maastofarmareita, parhaan arvosanan nelivedon toimivuudesta taisi muuten saada Opel (Haldex). Myös BMW:n käyttämästä tekniikasta olen kuullut hyvää. Itselleni onkin syntynyt sellainen mielikuva, että Torsenilla joskus ollut etumatka on kurottu umpeen, ja osittain kilpailijat ovat jo menneet ohikin. Subarullakin taitaa olla ihan oma ratkaisunsa, joka ei ole sen enempää Haldex- kuin Torsen-pohjainenkaan.

      Poista