lauantai 7. kesäkuuta 2025

Kesäkumeista

Reiskan renkaiden kanssa on ollut vähän huonoa tuuria. Jo ensimmäisenä kesänä sepeli rikkoi yhden renkaan, ja nyt muutama päivä sitten toinen alkoi vuotaa saatuaan ruuvista.

Ducaton rengas 225/75 R16

Vika ilmeni, kun asioin Reiskan kanssa paikallisessa palosammutinhuollossa. Autolle palatessani huomasin toisen eturenkaan olevan aavistuksen lytyssä (mutta ei täysin tyhjä). Hassua sinänsä, olin juuri hetkeä aiemmin pohtinut, miten matalia rengaspaineita Ducatossa uskaltaa käyttää.

Vajaa rengas ei ajossa tuntunut mitenkään erikoiselta, ainakaan taajamanopeuksissa. Huoltoaseman mittari kuitenkin näytti, että ilmaa oli vain 1,5 barin verran. Yllättävän pienellä paineella rengas oli vielä hämävän ajokelpoinen.

Rengas korjattiin alan liikkeessä, jossa sattumoisin oli samaan aikaan vierailemassa myös Michelinin edustaja (ns. Michelin-ukko). Tilanne tarjosi mahdollisuuden hankkia ajantasaista tietoa BFGoodrich All-Terrain -renkaiden saatavuudesta. Yhdysvalloissa uutta KO3-mallia myydään jo, mutta vaikutti epätodennäköiseltä, että rengasta saataisiin Suomeen ainakaan kesän aikana. 

Samalla puhuimme myös rengaspaineista... Virkansa puolesta edustaja ei suositellut Ducaton renkaisiin muita paineita kuin mitä auton valmistaja on ilmoittanut (5,5 baria), mutta epävirallisesti taisimme olla yhtä mieltä siitä, että kolmitonninen Adria saattaisi pärjätä hiukan vähemmälläkin.

Mitä rengasrikkoon vielä tulee, minulla taisi käydä pieni tuuri, kun huomasin vian kaupunkialueella. Jos olisin sammutinhuollon sijaan ollut matkalla jonnekin muualle, rikkinäisestä renkaasta olisi saattanut muodostua isompi ongelma.

Palosammutin ei taida nykyään olla matkailuautossa pakollinen varuste, mutta tärkeä silti. Sammuttimelle on kuitenkin joskus vaikea löytää paikkaa, jossa se ei ole tiellä, mutta josta sen toisaalta saa nopeasti käyttöön.

Adria Twinin keittiöryhmän ja tavaratilan väliin on jäänyt (tai jätetty) pieni kolo, joka on sammutinta ajatellen periaatteessa aika hyvä.  

Sammuttimen asentaminen tähän tilaan on silti vähän konstikasta. Asennuksen pitäisi olla ehdottoman vahva niin, ettei painava sammutin pääse ajon aikana irtoamaan.

Aluksi ruuvasin asennuskehikon tilan takaseinään, mutta eihän se pysynyt ruuveilla tuollaisessa vanerissa kiinni, ei järeän asennusteipin kanssakaan. Pulttikiinnitys olisi parempi, mutta pultteihin liittyviä muttereita on hankala saada vanerin taakse.

Lopulta ongelmaan kuitenkin löytyi yksinkertainen ja riittävän hyvä ratkaisu. Leikkasin ohuesta makuualustasta palan, jonka pyöräytin sammuttimen ympärille. Koko hoito pysyy kiilattuna tukevasti paikoillaan, mutta tarvittaessa sammuttimen saa silti muutamassa sekunnissa käyttöön.


Paketti ei ole erityisen kaunis, mutta ei toisaalta ole jatkuvasti näkökentässä eikä häiritse muuta elämistä. Vaakasuuntainen asennus voisi toimia myös, jos se ei yllä käytävälle asti. Ehkä kokeilen sitäkin vielä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti